پمپ میکروسیالی دو دلاری برای ساخت ادوات تشخیص طبی

پمپ میکروسیالی دو دلاری برای ساخت ادوات تشخیص طبی

پمپ‌ها از جمله اجزاء گرانقیمت در ساخت ادوات میکروسیالی نظیر آزمایشگاه روی تراشه هستند. محققان با ذرات لاتکس پمپ‌های میکروسیالی ساختند که قیمتی در حدود دو دلار دارد.

پژوهشگران دانشگاه RMIT موفق به ساخت پمپ‌های میکروسیالی شدند که قیمتی در حدود دو دلار دارد. این پمپ‌ها می‌تواند کاربردهای متعددی در تشخیص آلودگی‌های آب یا آزمایش‌های تشخص طبی داشته باشد.

این پمپ با استفاده از بالون‌هایی از جنس لاتکس ساخته شده که می‌تواند فشار زیادی را همانند یک پمپ قوی ایجاد کند. این گروه با قراردادن سه لایه در اطراف این بالون‌ها فشار داخلی را تا ده برابر افزایش دادند که این فشار به حدی است که می‌تواند مواد آنالیزی نظیر خون یا آب را هدایت کند کاری که معمولا برای انجام آن باید از پمپ‌های گرانقیمت استفاده کرد.

نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این پمپ‌ها می‌توانند در ادوات میکروسیالی نظیر آزمایشگاه روی تراشه مورد استفاده قرار گرفته و تا ساعت‌ها به کار خود ادامه دهند بدون اینکه فشار آن‌ها دچار نقصان شود.

در حال حاضر نیاز به تجهیزات تشخیص طبی ارزان قیمت در سراسر جهان وجود دارد از این رو تحقیقات برای تولید آزمایشگاه روی تراشه به عنوان ابزاری مناسب برای این کار ادامه دارد. محققان این پروژه نشان دادند که این پمپ بالونی می‌تواند در ادوات تشخیص طبی استفاده شده و غلظت‌های بسیار کم از سلول‌های سرطانی را در نمونه سیال شناسایی کند.

این گروه تحقیقاتی در حال کار روی ساخت سامانه اندام روی تراشه هستند که می‌تواند عملکرد ناقص سیستم‌های زیستی را شبیه‌سازی کند. با این کار درک بهتری از بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های عروقی ایجاد می شود.

خشایار خوش‌منش، رهبر این تیم تحقیقاتی از دانشگاه RMIT، تخصص ویژه‌ای در فناوری آزمایشگاه روی تراشه دارد. وی معتقد است که فناوری آزمایشگاه روی تراشه طی یک دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است اما کاربردهای آن محدود بوده که دلیل آن هزینه بالا و نیاز به پمپ‌های بزرگ بوده است. بنابراین این پمپ می‌تواند به رفع چالش مهمی در حوزه آزمایشگاه روی تراشه کمک کند.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Self-sufficient, low-cost microfluidic pumps utilising reinforced balloons در نشریه Lab on a Chip به چاپ رسیده است.