استخراج ترکیبی از سخت‌پوستان که به راه‌اندازی شرکتی با ۸۰ محصول ختم شد

شرکت کیفیت تولید تکاپو که با نام تجاری کیتوتک شناخته می شود، ماحصل فعالیت‌های یکی از اساتید دانشگاه امیرکبیر است که ۲۰ سال قبل روی استخراج ترکیباتی از سخت‌پوستان خلیج‌فارس کار می‌کرد که پیگیری دستاوردهای آن پروژه منجر به تاسیس شرکتی شده که در حال حاضر ۸۰ محصول تولید و به کشورهای مختلف در سراسر جهان صادر می‌کند.

پژوهش و کشف مواد و ترکیبات جدید بخشی از فعالیت‌های اساتید و محققان در دانشگاه است. اما دکتر سهیلا سلحشور کردستانی این مسیر را به سوی هدفی دیگر تغییر داد. عضو هئیت‌علمی دانشگاه امیرکبیر درباره شکل‌گیری شرکت کیتوتک می‌گوید: «داستان به وجود آمدن شرکت به این گونه است که پس از ۱۵ سال کار تحقیقاتی روی ماده‌ای که توانسته بودم از پوشش سخت‌پوستان دریایی از جمله میگو استخراج کنم، متوجه شدم که این ماده دارای خواص آنتی‌باکتریالی و ترمیمی است که آن را ثبت اختراع بین‌المللی کردیم و پس از آن بود که شرکت کیتوتک برای تولید یک پانسمان نوین درمان زخم پایه‌گذاری شد.»

دکتر کردستانی فرآیند استخراج این ترکیبات از سخت‌پوستان را کاری دشوار می‌داند به طوری که وی مجبور به سفر به شهرهای جنوبی شد تا بتواند سخت‌پوستان صید شده از خلیج‌فارس و دریای عمان را جمع‌آوری کند و بعد از آزمایش‌های طولانی اقدام به استخراج این ترکیبات کند.

وی می‌افزاید: «این استخراج ترکیبات مربوط به بیست سال پیش است. از حدود پانزده سال پیش که شرکت کیتوتک شروع به فعالیت در عرصه ملی و بین‌المللی کرد، کارهای زیاد دیگری انجام گرفته است. الان ما علاوه بر آن ماده اولیه، نانومواد و زیست‌پلیمرهای بسیار دیگری را استفاده می‌کنیم و محصولات دیگری را با کاربردهای متنوع تولید کرده‌ایم. درست است که ما در ابتدا تنها با یک ماده اولیه و یک محصول شروع کردیم؛ اما الان حدود ۸۰ محصول و چندین گروه مواد اولیه متفاوت داریم.»

مدیرعامل شرکت کیتوتک درباره توسعه این شرکت می‌گوید: «در ابتدا با استفاده از این مواد استخراج شده از سخت‌پوستان محصول ترمیم‌کننده زخم ساختیم و در ادامه با افزایش فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه محصولات دیگری نیز به سبد ما اضافه شد.»

دکتر کردستانی بخش تحقیق و توسعه را از بخش‌های مهم شرکت می‌داند به طوری که در حال حاضر ۳۰ درصد از نیروی انسانی کیتوتک در بخش تحقق و توسعه فعالیت دارند. وی کیفیت را اولین اولویت شرکت کیتوتک می‌داند و می‌گوید: «قیمت برای ما معیار تعیین‌کننده‌ای نیست البته اگر محصول مشابه خارجی وجود داشته باشد، ما سعی می کنیم قیمت را رقابتی کنیم؛ اما اگر این امکان برای ما وجود نداشته باشد، ممکن است ما محصول را به همان قیمت محصول خارجی و حتی کمی بالاتر از آن به مشتری ارائه کنیم. ولی این‌طور نیست که تمام تلاشمان را بگذاریم که به هر طریقی قیمت را کاهش دهیم. چون محصولات ما با سطح فناوری بالا ( high-tech ) هستند و مواد اولیه گران قیمتی دارند؛ در کل معیارهای اصلی ما کیفیت، کارایی و دسترسی راحت است که نزد مشتری به یک شرکت خوب و پاسخگو تبدیل شویم.»

کیتوتک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌ فناوری‌ نانو است که در زمینه‌ ارائه‌ روش‌های درمانی با استفاده از فناوری ‌نانو فعالیت داشته و به کشورهای زیادی در سراسر جهان صادرات دارد. این شرکت در حال حاضر ۳۵ اختراع ملی و بین‌المللی داشته و ۸۵ نفر در این شرکت دانش‌بنیان فعالیت دارند. سیلوسپت یکی از فناوری‌های این شرکت است که گواهی نانومقیاس نیز دریافت کرده است. خانواده‌ محصولات ضدعفونی‌کننده‌ سیلوسپت فاقد الکل، بوی بد و رنگ بوده و به هنگام استفاده در محل زخم ایجاد سوزش و درد نمی‌کنند. این شرکت چندی پیش موفق به دریافت «جایزه‌ فناوری ۲۰۱۸ » از طرف مجموعه‌ Global Health & Pharma شد. مدیرعامل این شرکت نیز تیرماه سال جاری در مراسم روز صنعت و معدن به عنوان بانوی برگزیده صنعتگر کشور معرفی شد.