آشنایی تولیدکنندگان اسباب‌بازی با پتانسیل‌های فناوری‌نانو

آشنایی تولیدکنندگان اسباب‌بازی با پتانسیل‌های فناوری‌نانو

پنجشنبه، چهارم مهرماه ۱۳۹۸، کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو میزبان پانزده شرکت تولیدکننده اسباب بازی بود تا در قالب نشستی به بررسی پتانسیل‌های فناوری‌نانو در صنعت تولید اسباب‌بازی پرداخته شود.

در این نشست مهندس نخچی دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و مهندس بابایی به عنوان نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند.
ابتدا دکتر پرج؛ مدیر برنامه توسعه سبد محصولات مصرفی نانو و دبیر این نشست به معرفی کلی برنامه‌ها پرداختند. پس از آن، دکتر نجیمی؛ دبیر کارگروه صنعت و بازار، ارائه کوتاهی با هدف آشنایی تولیدکنندگان با فناوری نانو داشتند. وی پس از اشاره به اهمیت اسباب‌بازی، هدف از آشنایی با فناوری نانو را آشنایی با یک فناوری بومی و دستاوردهای آن در کشور دانستند. سپس معرفی کوتاهی از ستاد نانو، محصولات فناوری نانو ساخت ایران و حمایت‌های ستاد نانو داشته و در انتها نیز برنامه چالش و سازوکار تبادل فناوری را معرفی کردند.

در بخش بعدی از برنامه‌ها، مهندس باقری؛ مدیر مرکز توسعه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین، به توضیح کاربردهای فناوری نانو در صنعت پلیمر و کامپوزیت به ویژه در تولید اسباب بازی پرداختند. این کاربردها در چهار حوزه رنگ‌های نانو، نانومواد و نانو افزودنی، رزین‌های نانو و نیز نانوکامپوزیت‌های پلیمری همراه با ذکر توانمندی‌های شرکت‌های فناور داخلی به تفصیل ارائه شد.

در بخش آخر از برنامه‌های مربوط به معرفی قابلیت‌های ستاد نانو و شرکت‌های فناور، مهندس موسوی‌زاده؛ مدیر مرکز نانوپوشش و پلاسما، ارائه کوتاهی را در مورد مهندسی سطح و کاربردهای نانوپوشش‌ها ارائه کردند. وی همچنین تاکید کردند که تمامی این تجهیزات ساخت ایران هستند. در پایان ضمن اشاره به فناوری پلاسمای سرد اتمسفری و کاربرد آن در بهبود چاپ‌پذیری پلیمرها، به کاربرد پوشش‌های سخت مبتنی بر فناوری PVD و کاربرد آن در افرایش عمر قالب‌ها اشاره کردند. افزایش عمر قالب‌ها جزو مواردی بود که مورد استقبال اکثر تولیدکنندگان قرار گرفت.

جلسه پرسش و پاسخی میان تولیدکنندگان و شرکت‌های حاضر در جلسه برگزار شد. همچنین در مورد حمایت‌های ستاد از خرید تجهیزات به صورت لیزینگ توضیحاتی مطرح شد.

در بخش بعدی دو نماینده از شرکت‌های فناور، تابان اندیش برجیس و شمیم پلیمر به ذکر توانمندی‌های خود پرداختند. مهندس سلیمی با مروری بر اهمیت فناوری آنتی‌باکتریال در صنعت اسباب بازی و سلامت کودکان، توانمندی شرکت خود را در پیاده کردن این فناوری در قالب‌های مختلف ارائه کردند. در نهایت پروژه‌های موفق و گواهی‌های اخذ شده توسط شرکت به مخاطبان معرفی شد. سپس نماینده شرکت شمیم پلیمر نیز به ارائه انواع کامپاندهای تولید شده در شرکت با خواص مختلف ضدآتش، آنتی‌باکتریال، مقاوم به ضربه وغیره پرداخت. در آخر مهندس توکل؛ مدیرعامل شرکت شمیم پلیمر ضمن جمع‌بندی توانمندی‌های شرکت بیان کرد که کار تولیدکنندگان اسباب‌بازی، علاوه بر مشارکت در چرخه تولید، باعث ایجاد لبخند روی لبان کودکان نیز می‌شود.

پس از اتمام صحبت‌های مربوط به نانوفناوری، نوبت به ارائه چالش‌های تولیدکنندگان اسباب بازی رسید. در ابتدا مهندس نخچی دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ضمن تشکر از برگزاری جلسه، درخواست ایجاد خدمات عمومی نانوفناوری به تولیدکنندگان اسباب بازی را مطرح کرد. پس از وی هرکدام از تولیدکنندگان ضمن معرفی خود، در مورد چالش‌هایی که در فرآیند ساخت دارند صحبت کرده و با مرور قابلیت‌های معرفی شده در جلسه، ابراز امیدواری کردند تا با پیگیری‌های انجام شده، راهکاری برای چالششان پیدا شود. از جمله چالش‌هایی که در این جلسه مطرح شد می‌توان موارد زیر را نام برد: مشکل عمر قالب‌ها، مشکل استحکام محصولات، آنتی‌باکتریال کردن محصولات، کیفیت رنگ، حذف تیزی سطوح اسباب بازی وغیره.

در انتها  گشتی‌آذر؛ نماینده واحد بررسی و نانومقیاس ستاد نانو، به ارائه توضیحاتی در مورد فرآیند ارزیابی محصولات نانو و گرفتن تاییدیه نانومقیاس پرداختند.

در پایان تولیدکنندگان از نمایشگاه محصولات نانو ساخت ایران در محل ستاد نانو بازدید کردند.