قطره چشمی حاوی نانوذرات ویتامین A برای درمان خشکی چشم

قطره چشمی حاوی نانوذرات ویتامین A برای درمان خشکی چشم

نانوذرات حاوی ویتامین A به صورت یک قطره چشم ساخته شده که می‌تواند برای رفع خشکی چشم مورد استفاده قرار گیرد. این محصول با نام تجاری «NANO CLEAR A» به فروش می‌رسد و با محصولات درمان بیماری خشکی چشم موجود، که یک بازار ۱.۸ میلیارد دلاری در آمریکا در اختیار دارد، رقابت خواهد کرد.

اطلس نانوتک (Atlas Nanotech) یک محصول پزشکی مبتنی بر نانوفناوری منحصربه‌فرد دیگر را به سبد محصولات خود اضافه می‌کند. اخیراً مدیرعامل شرکت، دکتر Julio Riestra، برای نخستین بار از تکمیل توسعه اولین قطره کریستالی چشم ویتامین A (رتینول) خبر داد. این محصول با نام تجاری «NANO CLEAR A» به فروش می‌رسد و با محصولات درمان بیماری خشکی چشم موجود، که یک بازار ۱.۸ میلیارد دلاری در آمریکا در اختیار دارد، رقابت خواهد کرد. این پیشرفت بیانگر اوج تحقیقات انجام شده توسط دکتر Aldo Oregon Miranda، جراح چشم و عضو هیئت‌مشاوره علمی اطلس نانوتک با همکاری پروفسور David De La Mora، رئیس هیئت‌مدیره اطلس نانوتک است.

در حال حاضر هیچ درمان بدون نسخه‌ای (over-the-counter)، براساس ویتامین A (رتینول) وجود ندارد که به درمان پیامدهای سندرم خشکی چشم کمک کند. ویتامین A، علاوه بر سازگار بودن با چشم‌ها، اثربخشی بیش از ۵ درصد جذب توسط آن عضو را دارد. با استفاده از فناوری نانو، کپسوله‌کردن ویتامین A برای دستیابی به جذب بهتر آن در چشم امکان‌پذیر است. اطلس نانوتک، نانوذرات ویتامین A کم‌تر از ۱۰۰ نانومتری ایجاد کرده است که قادر به معلق ماندن در محلول کریستالی چشم هستند و به راحتی جذب می‌شوند. این نانوذرات هیچ خطر مسمومیتی ندارند، زیرا غلظتشان بسیار کم است اما به دلیل اندازه، آن‌ها بسیار کارآمدتر هستند. این قطره، یک مشکل نسبتاً رایج در جمعیت را حل می‌کند و در بیماران پس از جراحی نیز مؤثر است.

در چشم پزشکی، ویتامین A (رتینول) به عنوان محافظ و ترمیم‌کننده زخم قرنیه استفاده می‌شود. زیرا دارای خواص آب‌گریزی است که به بافت پوششی (epithelium) و رشد بستره (Stroma) و همچنین در درجه دوم به غنی‌سازی ترکیب لایه اشک و اسمولالیته کمک می‌کند. عواقب اصلی بیماری خشکی چشم از دست رفتن بافت پوششی و تغییر اسمولالیته لایه اشک است. به همین دلیل ویتامین A نه تنها بهتر از هر محصول اشک مصنوعی معمولی می‌تواند علائم را بهبود بخشد، بلکه مورفولوژی تغییر یافته، نتایج بلندمدتی را نیز ارائه می‌نماید.

تاکنون رتینول فقط به صورت ضماد (salve) عرضه می‌شد، که آن را فقط برای استفاده در زمان خواب مفید می‌ساخت. همچنین ویتامین A که به عنوان موثرترین درمان برای اقدامات پس از جراحی چشم شناخته می‌شود، در دوزهای زیاد می‌تواند سمی باشند. اما در حالت ذره‌ای، رتینول معلق در محلول کریستالی برای فروش به عنوان یک درمان بدون نسخه، کاملاً بی‌خطر است.

ذرات نانو به آن اجازه می‌دهد تا آب‌گریز باقی بماند، که این امر چسبندگی بهتر و در دسترس بودن اجزای آن را تضمین می‌کند. همچنین این فرصت را فراهم می‌کند تا یک فرم دارویی از محلول داشته باشد که بر روی یک حامل استات حمل شود. این که استات به حفظ ماندگاری اجزای درون قرنیه کمک می‌کند حقیقت دارد. در حال حاضر اطلس نانوتک مشغول تحلیل امکان تولید و توزیع یا مجوز دادن برای بهره‌برداری از فرآیند ثبت‌شده Nano Clear A است.