معرفی فرصت‌های صادرات به سوریه

خدمات دفتر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در کشور سوریه شامل تحقیقات اولیه، بازاریابی و مشاوره صادراتی و صادرات دانش فنی است این دفتر از ۵ ماه گذشته فعالیت خود را در منطقه آزاد شهر دمشق آغاز کرده است و در زمینه ایجاد فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو و بایو تکنولوژی فعالیت می‌کند. در منطقه آزاد دمشق در حال حاضر ۴۰۰ شرکت سوری و خارجی قرار دارند و امتیاز منطقه آزاد تجاری ورود کالا بدون پرداخت هزینه گمرک و ترخیص آن است.

خدمات دفتر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در کشور سوریه شامل تحقیقات اولیه، بازاریابی و مشاوره صادراتی و صادرات دانش فنی است این دفتر از ۵ ماه گذشته فعالیت خود را در منطقه آزاد شهر دمشق آغاز کرده است و در زمینه ایجاد فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو و بایو تکنولوژی فعالیت می‌کند. در منطقه آزاد دمشق در حال حاضر ۴۰۰ شرکت سوری و خارجی قرار دارند و امتیاز منطقه آزاد تجاری ورود کالا بدون پرداخت هزینه گمرک و ترخیص آن است.

هادی ضیغمی؛ مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در سوریه در مورد سیاست‌های کلان اقتصاد سوریه گفت: «تسهیل اعطای مجوز برای واردات، توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات، حمایت از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت از تولید داخلی و جذب سرمایه‌گذار در حوزه بازسازی از عمده‌ترین سیاست‌های کلان اقتصادی در سوریه است که هر کدام می‌تواند برای صادرات محصول به سوریه فرصت ایجاد کند. سوریه بسیار نسبت به حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خود استقبال می‌کنند.»

میزان صادرات سوریه بعد از جنگ در سال ۲۰۱۷ با کاهش نسبی در حدود ۶۲۲ میلیون دلار مواجه بوده است و این در حالی است که میزان واردات این کشور ۴٫۴ میلیارد دلار و بیشتر از کشورهای ترکیه، لبنان و هندوستان بوده است اما همچنان فرصت برای شرکت‌های ایرانی برای حضور در این بازار وجود دارد.

ضیغمی در مورد فرهنگ تعاملات تجاری سوریه خاطرنشان کرد: «روال تعاملات تجاری با بازرگانان سوری به این شکل است که در شروع فرآیند مذاکره قیمت اولیه محصول را اخذ می‌کنند و تقاضای رویت محصول در جلسات مذاکره را دارند. در جریان تعاملات تجاری تقاضای وکالت انحصاری می‌کنند و در نهایت به دلیل مشکل نقدینگی تمایل به پرداخت قسطی در معاملات تجاری دارند.»

وی در ادامه در مورد خدمات مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در سوریه گفت: «یکی از خدمات این مرکز تحقیقات اولیه است که شامل مطالعه بازار، ارائه گزارش از رقبا، ارائه گزارش حجم کالای وارداتی به سوریه و مبادی آن، معرفی گواهینامه‌های مورد نیاز بیشتر برای کالاهای دارویی و پزشکی، تخمین هزینه بازاریابی حمل و ترخیص کالا به سوریه است. خدمات دیگر دفتر بازاریابی و مشاوره صادراتی است که این خدمات شامل عقد نمایندگی، استقرار نمونه در نمایشگاه دائمی که دو ماه دیگر برقرار می‌شود و نمایشگاه‌های بین‌المللی و نشست‌های تجاری یا B2B است و در نهایت خدمت صادرات دانش فنی است که دفتر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در سوریه برای جذب بازار سوریه برای محصولات ایرانی تلاش خواهد کرد.»