خودکفایی در عرصه ساخت لنزهای حرارتی

محمد رضازاده، مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران از خودکفایی در ساخت لنزهای حرارتی خبر داد، لنزهایی که به دلیل داشتن پوشش نانویی عملکرد بهتری نسبت به محصولات رایج در بازار دارند.

یکی از نیازهای ضروری در کشور تامین دوربین‌های مورد استفاده در کاربردهای مختلف است. در این بین لنزهای حرارتی یکی از محصولات راهبردی در کشور بوده که توسط صنایع الکترواپتیک صاایران تولید می‌شود. این لنزها به دلیل داشتن پوشش نانویی عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های حرارتی رایج دارند.

مشاهده و آشکارسازی اهداف در روز و شب و همچنین تاریکی مطلق، وجود نانوپوشش ضدبازتاب، مقاومت در برابر نفوذ آب و شرایط سخت محیطی، قابل رقابت با محصولات روز دنیا، کاربرد آسان و عدم خستگی چشم، قابلیت تشخیص حرارت، تنظیم کاربری و راه‌اندازی آسان، حساسیت بالا برای آشکارسازی اهداف و قابلیت ذخیره‌سازی عکس و ویدئو از جمله ویژگی‌های این فناوری است.

محمد رضازاده، مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران می‌گوید: « ما به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های بزرگی نظیر صنایع الکترواپتیک صاایران برای این که بتواند در کورس رقابت با دیگر شرکت‌ها باقی بماند و بازار خود را حفظ کند نیاز به برون‌سپاری فناوری دارد به این شکل که بخشی از کار تولید یا توسعه فناوری را باید به بیرون از مجموعه واگذار کند. در واقع رویکرد نوآوری باز یک ضرورت برای توسعه فناوری است و در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان گزینه ایده‌آلی بوده که موجب می‌شود تا بتوان از ظرفیت کل کشور استفاده کرد و شبکه‌ای در اطراف خود ایجاد نمود. صنایع الکترواپتیک صاایران سال‌ها پیش به این نتیجه رسید که باید نیازهای خود را از طریق نوآوری و حمایت از استارت‌آپ‌ها تامین کند به طوری که در حال حاضر ۷ شرکت نوپا و استارت‌آپ توسط صنایع الکترواپتیک صاایران راه‌اندازی شده است.»

رضازاده می‌افزاید: « لنزهای حرارتی و عینک آفتابی از جمله محصولاتی هستند که توسط استارت‌آپ‌های صنایع الکترواپتیک صاایران تولید و عرضه شده‌اند. صنایع دفاعی و صنایع حافظت کننده از مراکز و مجتمع‌ها اصلی‌ترین مشتری این لنز‌ها هستند. این لنزها پیش از این از طریق واردات تامین می‌شدند اما در حال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم و دانش فنی برای تولید این نوع لنزها در کشور وجود دارد و صنایع الکترواپتیک صاایران نیاز کشور به این لنزها را تامین می‌کند.»

این محصول در غرفه صنایع الکترواپتیک صاایران در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو در سالن خلیج‌فارس برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.