پتوهای نانویی در پروازهای داخلی، محیط تمیزتری برای مسافران ایجاد می‌کنند

شرکت هواپیمایی ماهان از پتوهای آنتی‌باکتریال در پروازهای خود استفاده می‌کند پتوهایی که به دلیل داشتن نانوذرات مانع از فعالیت باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شوند.

شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به استفاده از پتوی پروازی آنتی‌باکتریال شرکت نساجی زرباف امین کرده است. استفاده از نانوذرات در الیاف پارچه سبب خاصیت آنتی‌باکتریال در این پتوها می‌شود. وجود نانوذرات، آنزیم جذب اکسیژن باکتری‌ها را غیرفعال و مانع از زنده ماندن این باکتری‌ها با جذب اکسیژن می‌شود.

پتوی آنتی‌باکتریال تنها محصول نانویی این شرکت هواپیمایی نبوده و شرکت ماهان علاوه بر این محصول نانویی، از فیلترهوای نانویی کابین نیز در هواپیماهای خود استفاده می‌کند.

اکثر قریب به اتفاق پتوهایی که در خطوط هواپیمایی استفاده می‌شوند، شسته و مجددا استفاده می‌شوند. در برخی موارد این پتوها از مواد قابل بازیافت نیز ساخته شده و بعد از مصرف برای بازیافت فرستاده می‌شوند اما اغلب بعد از استفاده از پتوهای خطوط هوایی، آن‌ها در یک سیستم خشک‌شویی صنعتی شسته می‌شوند. این پتوهای سبک که اغلب قابلیت گرم‌کنندگی مناسبی دارند معمولا از پارچه‌هایی با جنس مرغوب بافته می‌شوند چرا که لازم است بارها و بارها شسته شوند. این پتوها ممکن است در حین استفاده توسط مسافران، باکتری و میکروب‌هایی جذب کنند که در حین شستشو از بین نرفته و موجب ایجاد بیماری در مسافران بعدی شوند.

در محصول حاضر برای رفع این مشکل از پارچه پلی‌استر- اکریلیک حاوی نانوذرات که منجر به ایجاد خاصیت ضدمیکروبی در این پارچه‌ها استفاده شده است. در واقع حضور این نانوذرات که سطح فعال زیادی نسبت به حجم‌شان دارند با باکتری‌ها واکنش داده و آن‌ها را غیرفعال می‌کنند. باکتری‌ها از یک آنزیم برای جذب اکسیژن و زنده ماندن استفاده می‌کنند. استفاده از این نانوذرات باعث غیرفعال شدن عملکرد این آنزیم و در نتیجه دریافت اکسیژن می‌شود.

کارخانجات صنایع نساجی زرباف امین در شهر صنعتی کاوه (ساوه) در سال ۱۳۶۹ احداث شده است. این کارخانه دارای سالن‌های تولید بافندگی و سالن رنگرزی و تکمیل نهایی و نیز آزمایشگاه مجهز است. این شرکت داری گواهی‌نامه ISO9001-2000 در مدیریت کنترل کیفیت و در حال اخذ گواهینامه TS است.