امضاء تفاهم‌نامه شرکت فراب با ستاد نانو

در آستانه امضاء تفاهم‌نامه میان شرکت فراب و ستاد نانو، روابط‌عمومی این شرکت و دبیر کارگروه مشترک ستاد نانوی این شرکت توضیحاتی پیرامون این همکاری ارائه کردند.

ابراهیم عبدالله‌زاده، روابط عمومی شرکت فراب از فرصتی که برای همکاری با ستاد نانو ایجاد شده ابراز خوشحالی کرد و گفت: «شرکت فراب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران حوزه آب و انرژی فعالیت می‌کند و موفق شده با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و قابلیت‌های نیروی انسانی متخصصی که دارد، کارهای بزرگی را در کشور انجام دهد. بنابراین زمینه‌های بسیار مناسبی را برای همکاری در حوزه نانو و دانش‌بنیان در اختیار دارد.»

وی در ادامه به موفقیت بیشتر شرکت فراب بعد از تغییر مدیریت شرکت از سال گذشته اشاره کرد و گفت: «مدیریت جدید نظر مثبت و پشتیبانی‌کننده‌ای در این موضوع داشته و بارها مدیران ارشد گروه را برای بازدید از ستاد نانو دعوت کرده است که نتیجه آن تشکیل کارگروه مشترک بین ستاد نانو و شرکت فراب بود که نهایتا در جلسه امروز منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرعامل شرکت و ستاد نانو خواهد شد.»

عبدالله‌زاده درباره اهمیت این تفاهم‌نامه به بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، فنی و مهندسی و تکنولوژیک شرکت‌های دانش‌بنیان در پاسخ‌گویی به نیازهای فنی و اجرایی شرکت فراب اشاره کرد.

در نشست ارائه نیازهای فناورانه صنعت آب و انرژی که امروز در دوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو برگزار شد، نیازهای فناورانه شرکت فراب در حوزه مختلف ارائه شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در پوشش دادن به این نیازها به این شرکت کمک کنند.

شرکت فراب یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران حوزه نفت و انرژی کشور است که در سال ۷۱ به عنوان پیمانکار اصلی توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور تأسیس شده و بیش از ۹۹ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور محصول شرکت فراب بوده است.

در ادامه گفت‌و‌گو، فریدون جم، از کارشناسان معاونت مهندسی شرکت فراب و دبیر کارگروه مشترک ستاد نانو پیرامون امضاء تفاهم‌نامه با ستاد نانو اظهار کرد: «به دنبال دعوت ستاد نانو از شرکت فراب و پیگیری‌های دکتر علی وکیلی مدیر شرکت که تمایل زیادی به استفاده از فناوری نانو دارند، جلسه‌ای برگزار شد تا کارگروهی بین ستاد نانو و شرکت فراب تشکیل شود.»

وظیفه این کارگروه، شناسایی نیازها از داخل و خارج شرکت، پالایش نیازها و طرح آن‌ها در چنین بسترهایی چون نمایشگاه نانو است که جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند یا بتوان با کمک‌های ستاد نانو، شرکت‌هایی را پیدا کرد که به تأمین نیازها کمک کنند. در ادامه، جم به این نکته تأکید کرد که با این اقدامات بتوانیم سازوکار یا شرکتی تأسیس کنیم که بتوانیم با این فناوری کسب ثروت کنیم و به هدف اشتغال‌زایی و تولید ملی برسیم. نمونه‌ای از آن غشاهایی است که در سیستم‌های آب شیرین‌کن استفاده می‌شوند و اگر بتوانیم فناوری پیدا کنیم که قادر به انجام این کار باشد، کارهای استراتژیک و مهمی است.»

با توجه به بحران آبی که کشور با آن روبه‌رو است، توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها اهمیت بالایی دارند و با توجه به ظرفیت بزرگی که در این سیستم‌ها وجود دارد، می‌تواند پروژه بسیار خوبی باشد. جم ابراز امیدواری کرد که به لطف نگاه ویژه مدیر شرکت فراب به توسعه فناوری و تفاهم‌نامه‌ای که قرار است با ستاد نانو به امضاء برسد، بتوانیم از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

او متذکر شد که بیش از اهمیت بخش مالی، بحث‌های ملی برای شرکت فراب مطرح است اما در کنار آن به عنوان نمونه، غشاهای آب‌شیرین‌کن، در صورتی که به تولید برسند، عددهای مالی قابل توجهی را خواهد داشت و بحث خروج ارز از کشور را تا حد زیادی کنترل کرده و همچنین در بهبود وضعیت اشتغال هم بسیار مفید خواهد بود.

جم در ادامه افزود: «تفاهم‌نامه‌ای که بین شرکت فراب و ستاد نانو منعقد می‌شود در واقع، سازوکاری است که به ما انگیزه لازم برای همکاری با شرکت‌های فناور را می‌دهد. این تفاهم‌نامه در حقیقت تفاهم‌نامه‌ای کلی است و در ادامه همکاری با ستاد، تفاهم‌نامه‌هایی به طور جداگانه منعقد خواهد شد.»