ارائه آجرهای نسوز نانویی برای رفع نیاز صنایع فولاد

ارائه آجرهای نسوز نانویی برای رفع نیاز صنایع فولاد

یکی از کاربردهای فناوری‌نانو، ارتقاء کیفیت آجرهای نسوز با استفاده از نانوذرات است. شرکت اطلس سرام کویر با استفاده از فناوری‌نانو موفق به ساخت آجرهای نسوز نانویی شده که نسبت به شوک حرارتی و در برابر خوردگی مقاوم هستند. در حال حاضر صنایع فولاد کشور متقاضی استفاده از این آجرها است.

آجرهای نسوز یکی از اجزاء پرمصرف کور‌ه‌های قوس‌الکتریکی در صنایع فولاد هستند. تامین این آجرها به دلیل عمر پایین آنها، هزینه‌بر بوه و علاوه بر این موجب بروز مشکلات دیگری از جمله بروز پدیده اکسیداسیون وفرسایش زودرس قطعات می‌شود. در حال حاضر سالیانه ۱۵ میلیون دلار ارز برای تامین این قطعات هزینه می‌شود. شرکت اطلس سرام کویر با استفاده از فناوری‌نانو موفق به تولید این آجرها با کیفیت مشابه و قیمت پایین‌تر از نمونه‌های خارجی این محصول شده است. در حال حاضر صنایع فولاد کشور متقاضی استفاده از این آجرها است.

از جمله مزایای این اجرها می‌توان به حذف سیمان در ترکیب مواد اولیه، افزایش مقاومت به شوک حرارتی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی و طول عمر بیشتر اشاره کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده، این آجرها چرخه عمر کاری دو برابر بیشتر نسبت به گرافیت دارند و همچنین مقاومت در برابر اکسیداسیون این آجرهای نانویی از نمونه‌های گرافیتی نیز بیشتر است. به دلیل وجود آلومینا در مواد اولیه، این آجرها پایدار و دوام بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این آجرها دارای مقاومت به شوک حرارتی از ۱۰۰۰ به ۲۰ درجه سانتی‌گراد تا ۳۰ چرخه هستند. در این آجرها از نانوذرات سرامیکی برای بهبود خواص استفاده شده است.

شرکت اطلس سرام کویر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو است که موفق به دریافت گواهی‌نانومقیاس برای این محصول شده است.