ارتقا سلامت دام و طیور کشور با ضدعفونی‌کننده نانویی

ارتقا سلامت دام و طیور کشور با ضدعفونی‌کننده نانویی

با توزیع ۲۵ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده دام طیور در کشور توسط یکی از شرکت‌های نانویی، سطح سلامت در صنعت دام و طیور ارتقاء پیدا کرده و میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته است.

سید محمد ایمان علوی؛ مدیرعامل شرکت نانوپوشش فلز از فروش ۲۵ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده نانویی دام و طیور در بازار داخل خبر دارد. این محصول یک ضدعفونی‌کننده‌ غیرشیمیایی نانویی و سازگار با محیط‌زیست بوده که با عنوان نانوبیوساید NF به صنعت دام و طیور عرضه شده است. این محصول علاوه‌بر دارا بودن مزایای فراوان در مقایسه با ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی و پایه الکلی، بسیاری از معایب آن‌ها را نیز ندارد.

مدیرعامل شرکت نانوپوشش فلز می‌گوید: «این محصول تاکنون در ۱۵ استان توزیع شده است و از آن برای محافظت از مرغ گوشتی، مرغ مادر، شترمرغ، گوسفند، گاو، شتر، حیوانات و پرندگان خانگی استفاده می‌شود.»

علوی ضمن اشاره به فروش ۱۲ میلیارد ریالی این شرکت گفت: «از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار لیتر از ضدعفونی‌کننده نانویی به صنعت دام و طیور عرضه شده و به دلیل جذابیت‌های این محصول در حال رایزنی با شرکت‌هایی از ترکیه و سوریه هستیم تا اقدام به صادرات این محصول کنیم.»

مدیرعامل شرکت نانوپوشش فلز درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: «این محصول نسبت به مواد پایه الکل از ایمنی بالاتری برخوردار است. تست‌های سمیت سلولی، پوستی، استنشاقی و خوراکی روی این محصول انجام شده است. این نانومحصول حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند و در عین حال امکان حذف بو از محیط دام و طیور را فراهم می‌کند. از دیگر مزیت‌های این محصول سازگاری با محیط است. همچنین ماندگاری بالا و نیاز به دوز پایین موجب شده تا مصرف‌کنندگان نسبت به خرید این فناوری علاقه‌مند شوند. از آنجایی که این ماده ضدعفونی‌کننده نانویی در محیط ایجاد خواص آنتی‌باکتریال می‌کند، به مرور مصرف دارو در دام و طیور کاهش می‌یابد.»

کاربرد نانوبیوساید NF در حوزه دام بزرگ، کوچک و صنعت طیور است. ضدعفونی حوضچه ورودی به سالن‌های پرورش، ضدعفونی محوطه مزارغ پرورش طیور شامل سالن‌های پرورش، سقف، دیوارها، بستر، پنجره‌ها و اطراف سالن‌ها به صورت اسپری، ضدعفونی تجهیزات و لوازم آبخوری، دانخوری، ضدعفونی مخازن آب مصرفی و مسیرهای انتقال آب به داخل سالن و از بین بردن زیست‌فیلم در لوله‌ها و مخازن آب و ضدعفونی انبارهای خوراک (دیوار و سقف و کف و تجهیزات و میکسر) از جمله موارد کاربرد این محصول است. از دیگر کاربردهای نانو بیوساید NF می‌توان به ضدعفونی کود به‌منظور کم شدن بوی نامطبوع و جلوگیری از احتمال انتشار آلودگی، ضدعفونی البسه و پوشاک و لوازم شخصی کارگران (چکمه‌ها و دستکش‌ها، روپوش‌ها)، ضدعفونی قفس‌های طیور و دستگاه‌های جوجه‌کشی و ضدعفونی کامیون‌های حمل جوجه و مرغ، ضدعفونی سالن‌های کشتار (سقف و دیوار و کف)، ضدعفونی تمام مسیر و دستگاه‌های خط کشتار و سالن‌های بسته‌بندی و ضدعفونی فیلتر دستگاه‌های هواساز و پوشال کولرهای آبی که منجر به کاهش شدید بار میکروبی از هوا و محیط دام و طیور می‌شود، اشاره کرد.

نانوذرات نقره موجود در نانوبیوساید NF از طریق تولید اکسیژن فعال توسط نانوذرات نقره، دگرگون ساختن میکروارگانیسم‌ها (ترکیب با گوگرد موجود در RNA سلولی) و افزایش بار مثبت نقره در ابعاد نانو موجب تخریب غشای سلولی میکروارگانیسم‌ها می‌شود. نانوبیوساید NF با پراکسیداسیون لیپیدها و پروتئین‌های غشایی و اختلال در غشاهای باکتریایی و تغییر در فعالیت آنزیم‌ها موجب از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود و با متلاشی کردن دیواره سلولی باکتری باعث مرگ آن می‌شود. نانوبیوساید NF با چسبیدن روی گیرنده‌های آنتی‌ژنی و شکستن پوشش ویروس‌ها موجب نابودی ویروس‌ها می‌شود. اسپری کردن نانوبیوساید در مکان‌های آلوده، بار آلودگی محیطی را کاهش داده و موجب مهار گسترش آلودگی خواهد شد.