حمایت یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای خصوصی جهان از راهبردی نانویی در بخش درمان

حمایت یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای خصوصی جهان از راهبردی نانویی در بخش درمان

با حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس، یک تیم تحقیقات بین‌المللی بودجه‌ای برای توسعه روشی مبتنی بر فناوری‌نانو به‌دست آوردند تا با کمک این حمایت مالی یکی از بیماری‌های مربوط به بارداری را درمان کنند. با این کار سالانه مادران بسیاری در سراسر جهان از خطر مرگ نجات پیدا می‌کنند.

مارینا وینتر از دانشگاه استرالیای جنوبی موفق به دریافت جایزه ۱۰۰ هزار دلاری از سوی بزرگ‌ترین بنیاد خصوصی جهان شد تا از این حمایت مالی برای درک بهتر روش‌های مقابله با مشکلی که سالانه ۷۶ هزار زن و ۵۰۰ هزار بچه را به کام مرگ می‌کشد، استفاده کند.

این تیم تحقیقات بین‌المللی به رهبری وینتر این حمایت مالی را از برنامه Grand Challenges Explorations مربوط به بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت کرد. آن‌ها قرار است با استفاده از این بودجه روی استفاده از فناوری‌نانو و راهبردهای زیست‌مهندسی کار کنند و در نهایت از آن برای مقابله با پرآکلامپسیا یا غش آبستنی، استفاده کنند، بیماری که یکی از عوارض جانبی بارداری محسوب می‌شود.

پرآکلامپسیا به‌صورت فشار خون بالا دیده می‌شود که سالانه ده میلیون نفر به آن مبتلا شده که این میزان ۵-۸ درصد بارداری‌ها را شامل می‌شود. این بیماری در کشورهای با درآمد کم نتایج بسیار فاجعه‌باری به دنبال دارد و می‌تواند جان مادر و کودک را به خطر اندازد.

در حال حاضر برای درمان این بیماری از روش‌های کاهش فشار خون مادر استفاده می‌کنند که این کار باعث از بین رفتن نشانه بالینی می‌شود در حالی که هنوز عامل بیماری در بدن وجود دارد. اکنون تنها با زایمان این مشکل قابل حل است اما اثرات آن پس از زایمان می‌تواند طولانی باشد.

دکتر وینتز و تیم تحقیقاتی وی از جمله بنیامین تیری که سرپرست گروه زیست‌مهندسی موسسه صنعتی یونیسا فیوچر را به عهده دارد و از محققان دانشگاه تورنتو و آدلاید است به دنبال استفاده از حامل‌های دارویی کوچک بوده تا با کمک این حامل‌ها اقدام به درمان این بیماری کند. آن‌ها قصد دارند با این روش ماتع از اثرات منفی این بیماری روی جنین شوند.

این تیم امیدوار است که درمانی مبتنی بر کلسترول خوب ارائه دهد تا بتواند از این نوع کلسترول به‌عنوان حامل استفاده کند و در نهایت دارو را به‌صورت طبیعی به جفت و رگ‌های خونی آسیب‌دیده در پرآکلامپسیا برساند.