نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری‌های خطرناک در مواد غذایی

نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری‌های خطرناک در مواد غذایی

گروه‌های مختلفی در جهان در کار با توالی‌یاب جیبی MinION شرکت اکسفورد نانوپور (Oxford Nanopore) هستند تا از آن برای شناسایی سریع پاتوژن‌های عفونت‌زا در مواد غذایی استفاده کنند. نتایج کار آن‌ها نشان داده است که این فناوری می‌تواند با سرعت بالایی باکتری‌های خطرناک موجود در مواد غذایی را شناسایی کند.

چند ماه قبل، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا فراخوانی برای جمع‌آوری نوعی شکلات را از بازار این کشور اعلام کرد، دلیل این امر امکان وجود عفونت سالمونلا در این شکلات‌ها بود. این فقط یک مورد از موارد احتمال ابتلا به آلودگی مواد غذایی است.

برای کمک به حل این مشکل، دانشمندان به دنبال استفاده از ادوات توالی‌یابی DNA هستند که به‌صورت قابل حمل بوده و می‌توان اورگانیسم‌های مسبب عفونت را در مدت چند ساعت شناسایی کرد.

شرکت اکسفورد نانوپور (Oxford Nanopore) توالی‌یاب جیبی موسوم به MinION را به بازار عرضه کرده است که یک دستگاه جیبی در اندازه‌های تلفن همراه بوده که با کمک آن می‌توان توالی ژنوم را به سرعت به‌دست آورد.

بخش جالب توجه این فناوری آن است که با این فناوری می‌توان زمان پردازش را به شدت کاهش داد و مردم را در برابر پاتوژن‌های موجود در مواد غذایی محافظت کرد.

به تازگی مطالعه مشترکی بین دانشگاه ماساچوست و آزمایشگاه‌های زیستی نیوانگلند انجام شده که در آن از MinION برای بررسی عوامل بیماری‌زای موجود در مواد غذایی استفاده شده است. آن‌ها به جای DNA به سراغ توالی‌یابی RNA رفتند. از آنجایی که RNA از DNA ناپایدارتر است و بعد از مرگ سلول به سرعت از بین می‌رود بنابراین توالی‌یابی RNA می‌تواند نشان دهد که چه پاتوژن‌های زنده‌ای در محیط وجود دارد و در نتیجه اثر DNAهای زمینه که معمولا خطا در فرآیند شناسایی ایجاد می‌کنند، حذف می‌شود. با این روش می‌توان در مدت ۶٫۵ ساعت توالی‌یابی را انجام داد. مطالعه دیگری که انجام شده نشان می‌دهد با این روش می‌توان توالی‌یابی DNA کل ژنوم سالمونلا را در مدت زمان ۱۰ ساعت انجام داد بدون اینکه نیاز به کشت محیط باکتری و استخراج DNA و صرف زمان ۲۴ ساعت برای این کار باشد.

یک گروه تحقیقاتی دیگر روی استفاده از MinION کار می‌کنند تا از این فناوری در آفریقا برای بررسی محصولات کشاورزی استفاده کنند.