از بین بردن ویروس دانگ با استفاده از طعمه نانویی!

از بین بردن ویروس دانگ با استفاده از طعمه نانویی!

ترکیب ستاره‌ای از DNA ساخته شده که می‌تواند همانند طعمه عمل کرده و ویروس دانگ را به دام اندازد. با این روش می‌توان ویروس را در روز اول عفونت شناسایی و حتی از بین برد.

یافته‌های اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌نانو DNA می‌تواند به شناسایی ویروس تب دانگ کمک کند. به تازگی راهبردی ارائه شده است که از آن می‌توان برای از بین بردن ویروس‌های موجود در جریان خون نظیر ویروس دانگ استفاده کرد.

پژوهشگران موسسه پلی‌تکنیک رانسلر با تا زدن ساختار DNA، شکلی شبیه ستاره ایجاد کردند که می‌توان از آن برای به ‌دام انداختن ویروس دانگ شناور در خون استفاده کرد. این ویروس به دام‌افتاده که غیرسمی است به‌صورت طبیعی از بدن دفع می‌شود.

این دام می‌تواند در برابر بسیاری از ویروس‌های مختلف، موثر باشد چرا که برای آلوده کردن میزبان خود، همه ویروس‌ها باید به دیواره سلولی میزبان چسبیده و دستورالعمل‌های ژنتیکی خود را به داخل سلول منتقل کنند.

این محققان می‌گویند این فناوری حساس‌ترین آزمایش برای شناسایی بیماری‌های ناشی از پشه است. دکتر زینگ وانگ، از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش حساسیتی بیشتر از روش‌های دیگر برای تشخیص ویروس دانگ دارد به طوری که حساسیت‌ آن صد برابر بیشتر است. اتصال در این روش بسیار محکم بوده و انتخاب‌گری آن بالا است بنابراین ما می‌توانیم حضور ویروس دانگ را همان روز اول عفونی شدن تشخیص دهیم.»

در سال ۲۰۱۶، محققان موسسه رنسلر پلیمر مصنوعی پیکربندی شده‌ای سنتز کردند که می‌توانست به بخشی از ویروس آنفولانزا متصل شود. در ریه، آنفولانزا باید برای تهاجم به اسید سیالیک متصل شود. این دام مصنوعی به‌عنوان یک طعمه عمل می‌کرد و قبل از این که ویروس به سلول ریه گیر کند، آن را به دام می‌انداخت.

این روش موجب شد تا مرگ‌ومیر ناشی از آنفولانزا A در موش‌ها از ۱۰۰ به ۲۵ درصد طی ۱۴ روز کاهش یابد. با این حال، محققان انتظار داشتند که این ساختار برای بدن سمی باشد و نتوان از آن برای مقاصد درمانی استفاده کرد. از این رو، ساختار مبتنی بر DNA ارائه کردند که زیست‌تخریب‌پذیر و غیرسمی است.