صادرات یک میلیون فیلتر نانویی ویژه محصولات دخانی

صادرات یک میلیون فیلتر نانویی ویژه محصولات دخانی

شرکت حکیمان دوراندیش پارس یک میلیون فیلتر نانویی دخانی ویژه قلیان، با نام تجاری نانوفیل، را به خارج از کشور صادر کرده است. این فیلترها برای کاهش اثرات مضر مواد موجود در تنباکو طراحی و تولید شده‌اند، هر چند که هیچ‌گاه نمی‌تواند مواد خطرناک موجود در قلیان را به صفر برساند.

شرکت حکیمان دوراندیش پارس اقدام به صادرات فیلتر نانومواد دخانی کرده است. این فیلترها علاوه بر کشورهای همسایه به اروپا نیز صادر شده است. میلاد والا مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «به دلیل حساسیت‌های موجود در حوزه محصولات دخانی، فعالیت محدودتری در داخل کشور داریم و به جای آن روی صادرات متمرکز هستیم. از این رو این فیلترهای نانویی که برای استفاده در قلیان ساخته شده را به کشورهای مختلف نظیر ترکیه، افغانستان، عمان و حتی اوکراین و کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم.»

وی درباره مزیت‌های این فیلترها می‌گوید: «براساس آزمون‌های انجام شده توسط شرکت دخانیات، این فیلترنانویی قلیان می‌تواند بخش قابل توجهی از آلودگی‌های ناشی از مواد سمی و آلاینده‌های موجود در هوا را فیلتر کند و میزان جذب آن نسبت به فیلترهای رایج بسیار بیشتر است. علاوه بر این دهانه فیلترها با مواد آنتی‌باکتریال آغشته شده که در کاهش خطر انتقال بیماری‌های واگیردار موثر است.»

مهندس والا از تولید فیلترهای ویژه سیگار و همچنین فیلترهایی با کاربرد پزشکی با استفاده از فناوری‌نانو خبر داد. تاکنون بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی درون تنباکو یافت شده که حاوی ترکیباتی مانند نیکوتین، رادیکال‌های آزاد، گازهای مضر، ترکیبات فرار آلی، آلدهید‌ها، ترکیبات آروماتیک و غیره است. این ترکیبات سبب ایجاد مشکلاتی مانند سرطان و ایجاد بیماری‌های قلبی، عروقی می‌شود. برای کاهش ضررهای ناشی از مواد دخانی، از فیلتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال سیگارهای کنونی از فیلترهای سلولزی و استاتی استفاده می‌کنند که برخی ترکیبات سمی و سرطان‌زای تنباکو مانند قطران، نیکوتین و ترکیبات آروماتیک را جذب می‌کنند. به کمک ترکیبات فوتوکاتالیستی مانند دی‌اکسیدتیتانیم می‌توان بخشی از مواد مضر موجود در محصولات دخانی را کاهش داد.

فیلتر قلیان نانوفیل حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیم به منظور کاهش ترکیبات مضر دود تنباکو و نانوذرات نقره به منظور کاربرد آنتی‌باکتریال در برابر باکتری‌های منتقل شده از شلنگ قلیان است. این وسیله به عنوان دهنی قلیان قابل مصرف بوده و هدف طرح، جایگزینی دهنی‌های معمولی و بدون کارایی قلیان با این فیلتر است.