تسهیل فرآیند شناسایی ذرات کلسینه شده در رگ‌های خونی با مایسل

تسهیل فرآیند شناسایی ذرات کلسینه شده در رگ‌های خونی با مایسل

برای تشخیص پلاکت‌ها و ذرات کلسینه شده در رگ‌ها، نانوذراتی موسوم به مایسل ساخته شده که می‌تواند به‌صورت ویژه به این ذرات متصل شده و فرآیند شناسایی آن‌ها را تسهیل کند.

سکته و بیماری‌های قلبی به‌عنوان دو عامل مهم مرگ‌‌و‌میر در جهان هستند که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ در اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. یک عامل مهم بحرانی، آترواسکلروز یا ایجاد رسوبات چربی، التهاب یا پلاکت در رگ‌های خونی است که در سن ۴۰ سالگی نیمی از مردم بدون علائم خاصی به آن مبتلا هستند.

یک گروه تحقیقاتی از گروه مهندسی پزشکی زیست‌فناوری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به ارائه نانوذراتی شدند که به پزشکان اجازه می‌دهد تا با شناسایی کلسینه شدن‌هایی که می‌تواند حمله قلبی و سکته را ایجاد کند، خطر بی‌ثباتی پلاکت‌ها را مشخص کند.

دبورا چین و همکارانش، نتایج این پروژه را در قالب مقاله‌ای در نشریه Royal Society Chemistry of Materials Chemistry B به چاپ رسانده‌اند.

زمانی که آترواسکلروز در عروق کرونر رخ می‌دهد، انسداد ناشی از پلاکت یا کلسینه شدن می‌تواند منجر به لختگی شده و جریان خون به قلب را کاهش دهد که این عامل بسیاری از حمله‌های قلبی است. این وضعیت در عروق منتهی به مغز منجر به سکته مغزی می‌شود.

چانگ می‌گوید: «نیاز به انسداد ۸۰ درصدی رگ برای بروز خطر نیست بلکه با ۴۵ درصد انسداد پلاکتی نیز مشکلاتی به وجود می‌آید. اینکه یک صفحه پلاکتی بزرگ باشد دلیل ناپایداری آن نیست. زمانی که ذرات کلسینه شده کوچک موسوم به میکروکلسینه در رگ ایجاد شود، پارگی پلاکت محتمل می‌شود.»

این گروه تحقیقاتی نانوذراتی موسوم به مایسل ساختند که می‌تواند به ذرات کلسینه شده بچسبد و آن‌ها را نشان دهد. با این کار انسدادهای کوچک‌تر که مستعد پارگی هستند به شکل ساده‌ای قابل تشخیص خواهند بود.

به اعتقاد محققان این پروژه، نانوذرات میسل دارای حداقل سمیت بوده و می‌توانند به‌صورت ویژه به ذرات هیدروکسی اپاتیت کلسینه شده متصل شوند. با این کار عدم قطعیت در شناسایی ذرات کلسینه شده به حداقل می‌رسد.

نتایج آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است.