دریافت مجوز کارآزمایی بالینی برای نانودارویی در حوزه ایمنی‌درمانی

دریافت مجوز کارآزمایی بالینی برای نانودارویی در حوزه ایمنی‌درمانی

یکی از شرکت‌های توسعه دهنده نانودارو برای مقابله با لوسمی حاد میلوژنیک (AML) یا سندرم میلوسیپلاستیک (MDS)، مجوز انجام کارآزمایی بالینی را دریافت کرده است.

شرکت نکس‌ایمیون (NexImmune) مجوز فاز اول و دوم آزمون بالینی روی نانوداروی موسوم به NEX-001 را که برای مقابله با سندروم میلوئید لوسمی حاد است را دریافت کرد.

براساس این مجوز، شرکت نکس‌ایمیون می‌تواند کارآزمایی بالینی برای ارزیابی این نانودارو برای بیماران AML/MDS که با عود مجدد بعد از پیوند سلول بنیادی مواجه هستند را آغاز کند. در این فناوری از پلتفورم نانوذرات مصنوعی استفاده شده است.

نکس‌ایمیون یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ایمنی‌درمانی است که در حال توسعه روش‌های درمان با استفاده از سلول‌های T است. این شرکت مجوزی موسوم به IND را برای درمان لوسمی میلوئید حاد یا سندروم میلوودیپلاسمی به‌منظور آزمایش نانوداروی خود دریافت کرده است.

اسکات کارمر، مدیرعامل شرکت نکس‌ایمیون می‌گوید: «ما از شروع کارآزمایی بالینی روی NEX-001 بسیار خرسند هستیم و این روش را نویدبخش راهکار درمانی جدیدی برای بیماران می‌دانیم. NEX-100 محصولی است که به‌طور معنی‌داری با دیگر روش‌های درمانی سلولی متمایز است چرا که حاوی جمعیت‌های مختلفی از سلول‌های T درون‌زا آنتی‌ژن با خاصیت ضدتوموری است. به همین دلیل ما امیدواریم که این دارو محدودیت‌های کلیدی مشاهده شده با دیگر روش‌های درمانی را برطرف کند.»

این کارآزمایی بالینی در چند بیمارستان و کلینیک در سراسر آمریکا انجام می‌شود و در آن کسانی که برای انجام این کارآزمایی ثبت‌نام کرده‌اند، دوزهای بالایی از این دارو را دریافت می‌کنند تا ارزیابی ایمنی، تحمل و اثربخشی اولیه سلول‌های T مشتق شده از اهدا کننده روی بیمارانی که دچار عود بیماری پس از درمان اولیه شده‌اند، صورت گیرد.

در بین بیماران مبتلا به AML یا MDS، پیوند سلولی آلوژنیک خونساز به‌عنوان روش درمانی انجام می‌شود که گاهی با عود مجدد بیماری مواجه می‌شوند که برای این حالت هیچ روش درمانی استانداردی وجود ندارد. برای حل این مشکل، این شرکت اقدام به ارائه نانوذرات دارویی کرده است که می‌تواند به این بیماران کمک کند.