شکایت یک شرکت نانویی از سامسونگ برای نقض مالکیت پتنت

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نقاط کوانتومی از سامسونگ به دلیل نقض مالکیت فکری شکایت کرد. نانوکو پیش از این با سامسونگ در بخش نقاط کوانتومی همکاری داشته است.

شرکت نانوکو (Nanoco) از سامسونگ برای نقض مالکیت فکری خود شکایت کرد. نانوکو یکی از شرکت‌های قدرتمند در حوزه فناوری‌نانو است که پتنت‌های مختلفی در بخش تلویزیون‌های حاوی نقاط کوانتومی موسوم به QLED را به ثبت رسانده است.

QLED یا همان دیودهای نشر نور نقاط کوانتومی یک فناوری جدید در حوزه ساخت تلویزیون است که از زمان عرضه در سال ۲۰۱۵، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. استفاده از این فناوری می‌تواند کیفیت تصویر را بهبود دهد.

نقاط کوانتومی بلورهایی نانومقیاس هستند که می‌توانند رنگ و روشنایی LCDها را بهبود دهند. QLED برند اختصاصی است که سامسونگ برای توصیف تلویزیون‌های حاوی نقاط کوانتومی استفاده می‌کند.

در دادخواست شرکت نانوکو ادعا شده که سامسونگ ۵ حق ثبت اختراع این شرکت را نقض کرده است که این پتنت‌ها مربوط به توانایی رزین و سنتز نقاط کوانتومی می‌شود.

نانوکو یک شرکت بریتانیایی بوده که ادعا می‌کند سامسونگ به‌صورت عمدی حق ثبت اختراعات این شرکت را نقض کرده است و باید برای این نقض حق ثبت اختراع، جریمه پرداخت کند.

هیئت‌مدیره شرکت نانوکو می‌گوید که این شرکت به دنبال دفاع از دارایی‌های خود است. در صورت موفقیت، این دادخواست می‌تواند صدها میلیون دلار، اگر نه میلیاردها دلار، از درآمد سامسونگ را کاهش دهد.

سامسونگ در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵ میلیون QLED را به فروش رسانده است. این شرکت بزرگ‌ترین فروشنده تلویزیون در جهان است و به تازگی گفته است که به دنبال بیش از نصف بازار جهانی تلویزیون‌های ۸K است.

کریستوفر ریچارد از شرکت نانوکو می‌گوید: «نانوکو سابقه همکاری با شرکت سامسونگ را در توسعه فناوری‌های مبتنی بر نقاط کوانتومی دارد. بنابراین، ما از این که دیدیم سامسونگ همکاری خود را متوقف کرده و بدون مجوز از فناوری ما استفاده می‌کند، ناامید شدیم.»

برخی معتقدند که این دادخواست یک بازی مدیریتی است تا سامسونگ را وارد به پذیرش شکست کند و در نهایت سامسونگ مجبور به خرید نانوکو شود.