کپسول‌های نانو موثرتر از قرص‌های رایج برای درمان مشکلات روده

کپسول‌های نانو موثرتر از قرص‌های رایج برای درمان مشکلات روده

سویگو (Sovigo) در حال توسعه فناوری ساخت نوعی کپسول نانومقیاس است تا داروی رایج برای مقابله با بیماری التهاب مزمن روده درون این کپسول قرار گیرد و اثربخشی این دارو استفاده شود.

۲۵۰ هزار اروپایی و بیش از ۷۰۰ هزار آمریکایی از بیماری کرون رنج می‌برند. تعداد بیماران مبتلا به التهاب مزمن روده در جهان چند میلیون نفر برآورد می‌شود که با علائم ناخوشایندی نظیر اسهال مکرر روبه‌رو هستند.

شرکت سویگو (Sovigo) قصد دارد با روشی دقیق، اقدام به هدف‌گیری این بیماری کند. این شرکت پیش ‌از این، از فناوری‌نانو برای کمک به شرکت‌های فعال در حوزه مواد شیمیایی استفاده کرده است. در پروژه‌ای جدید، این شرکت به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای کمک به درمان بیماری گوارشی است.

پاول میتولو می‌گوید: «ما به دنبال کمک به افراد مبتلا به بیماری کولیت اولسراتیو و کرون بودیم بدون این که بخواهیم درمان جدیدی را ابداع کنیم. بنابراین به سراغ فناوری‌نانو رفتیم تا از آن برای مدیریت دارو استفاده کنیم. ما در حال ساخت نانوکپسول‌هایی هستیم که اندازه‌ آن‌ها تقریبا ۱۰۰ نانومتر است. درون این کپسول‌ها قرار است با داروهای رایج در بازار پر شود.»

وی درباره تفاوت این دارو با قرص‌های خوراکی موجود در بازار می‌گوید: «این قرص‌ها در معده با استفاده از یک پوشش ویژه محافظت می‌شوند، نانوذرات در مراحل بعدی از قرص جدا می‌شوند و در فرآیند هضم وارد می‌شوند. بنابراین، حل شدن و رهایش دارو به آرامی و در محل موردنظر که بیماری در آنجا واقع شده، انجام می‌شود. به‌منظور توسعه این نوع نانوذرات، ما باید با بیماری روده آشنا باشیم و ویژگی‌های آن را بدانیم.»

داروهای معمولی پس از ورود به بدن پخش شده و بسیاری از اندام‌های سالم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند اما این فناوری تنها بخش از پیش تعیین شده را هدف قرار می‌دهد. رهایش دارو از این قرص مبتنی بر فناوری‌نانو به آرامی صورت می‌گیرد و در نتیجه، اثربخشی آن افزایش می‌یابد. ماحصل چنین سازوکاری، کاهش عوارض جانبی دارو است.

این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی فاز مفهومی کار را به اثبات برساند و برای ثبت پتنت اقدام کند.