ناسا حسگر نانو برای تعیین سطح اضطراب فضانوردان ساخته است

ناسا حسگر نانو برای تعیین سطح اضطراب فضانوردان ساخته است

ناسا حسگری ساخته که در آن از ساختارهای سه بعدی گرافنی استفاده شده‌است. این حسگر به دلیل حساسیت بالا می‌تواند سطح کورتیزول را در عرق فضانوردان شناسایی و از روی آن سطح اضطراب را مشخص کند.

ناسا برای سنجش میزان اضطراب فضانوردان اقدام به ساخت حسگری از جنس گرافن کرده است. سازمان فضایی آمریکا به لطف حسگر جدید خود که در آن از گرافن استفاده شده‌است می‌تواند سطح کورتیزول را در عرق بدن فضانوردان اندازه‌گیری کند و با این کار میزان اضطراب آنها را تعیین نماید.

این ابزار که یک حسگر گرافنی است از سطح اچ شده با پلاستیک ساخته شده که در آن ساختارهای سه بعدی گرافنی با حفره‌های بسیار کوچک وجود دارد به طوری که عرق بدن می‌تواند در این منافذ به دام افتد.

از آنجایی که ابعاد این حفره‌ها بسیار کوچک و مساحت سطحی گرافن بسیار بالا است، موجب می‌شود که حساسیت این حسگر به حد قابل توجهی افزایش یابد به طوری که می‌توان با استفاده از آن مواد موجود در عرق بدن را در غلظت‌های بسیار کم شناسایی کرد.

در این حفره‌های بسیار کوچک، از آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی بدن که نسبت به کورتیزول حساس هستند استفاده شده‌است؛ بنابراین، این حسگر قادر است تا سطح کورتیزول را در عرق بدن شناسایی کند.

نتایج این پروژه در نشریه Matter به چاپ رسیده است.

وی گائو از محققان این پروژه که در موسسه فناوری کالیفرنیا نیز فعالیت دارد درباره این فناوری می‌گوید: «هدف ما توسعه یک سامانه قابل پوشیدن است که می‌تواند داده‌های چند مدلی از جمله نشانه‌های حیاتی و همچنین اطلاعات زیست‌نشانگرهای مولکولی برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات درباره اضطراب را به‌دست آورد. این آنالیز تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد، آزمایش خون حداقل یک تا دو دقیقه طول می‌کشد که برای آن نیاز به تعیین سطح فشار خون است. اما در تعیین اضطراب، زمان بسیار اهمیت دارد. بیماران مبتلا به افسردگی نسبت به افراد سالم یک الگوی شبانه‌روزی متفاوت از کورتیزول دارند.»