تحولی در تولید کیت‌های تشخیص طبی به کمک فناوری‌نانو

شرکت زیست ابزار پژوهان با بهره‌گیری از فناوری نانو، تحولی در تولید انبوه کیت‌های تشخیص طبی ایجاد کرده است. این شرکت در حال حاضر کیت‌های تشخیص سریع‌ بارداری، کیت تشخیص سریع مورفین، آمفتامین و متامفتامین تولید می‌کند.

این شرکت از سال ١٣٨٩ کیت‌های تشخیص سریع براساس روش ایمونوکروماتوگرافی جهت شناسایی افراد مشکوک به عارضه‌ها را با نانوذرات طلا تولید می‌کند. به‌طور مرسوم کیت‌های تشخیص سریع برای تشخیص‌های پزشکی یا برای آزمون‌های خانگی، در تشخیص سریع سکته قلبی، عفونت‌ها، مسمومیت‌ها، بارداری، مصرف مواد مخدر و توهم‌زا، تشخیص باقیمانده سموم در مواد غذایی و آب به کار می‌روند. کیت تشخیص بارداری این شرکت دارای حد تشخیص ۲۵ IU/L است یعنی ۱۰ روز پس از به تعویق افتادن عادت ماهانه، بارداری را تشخیص می‌دهد. سرعت انجام این تست در حد ۳ دقیقه بوده و در آن از نانوذرات طلا استفاده شده است.

به دلیل مساحت سطحی زیاد نانوذرات طلا، زیرلایه موجود در این محصول می‌تواند توسط آنتی‌بادی‌های متفاوت عامل‌دار شود که منجر به حساسیت بیشتر آزمون می‌شود. نانوذرات به دلیل اندازه‌های کوچک می‌توانند به‌راحتی در میان تخلخل‌های نیترو سلولز حرکت کرده و به خط آزمون برسند. ازاین‌رو، رنگ قرمز کلوئید طلا برای استفاده در آزمون تشخیص سریع ضروری است.

گفتنی است این شرکت هم‌اکنون نیاز درمانی و تشخیصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و مراکز آزمایشگاهی و بیمارستانی کشور را تأمین می‌کند و موفق به کسب استانداردهای بین‌المللی و گواهی نانومقیاس شده است.

شرکت زیست ابزار پژوهان در مرداد ۱۳۸۹ با هدف بومی‌سازی فناوری‌های روز دنیا در تولید و تجاری‌سازی فراورده‌های تشخیص پژشکی تأسیس و فعالیت خود را جهت تأمین بخشی از نیاز آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور آغاز نمود. توان علمی و تجربه موسسان شرکت در حوزه فرآورده‌های تشخیصی موجب شد تا با تدوین برنامه‌ای مدون، خلاهای موجود در بازار شناسایی و راهکارهای مناسب جهت پاسخ به آن‌ها ارائه شود. این شرکت برای اطمینان از تولید محصولات با کیفیت و حساسیت نسبت به سلامت جامعه، کوشیده تا علاوه بر رعایت الزامات لازم در استاندارد GMP، با استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015; ISO13485:2015 کیفیت و کارایی بخش‌های مختلف سازمانی خود را ارتقا بخشد. در راستای فرآیندهای تشخیص پزشکی این شرکت قادر به تولید محصولات و دستگاه‌ها در این حوزه است که عبارتند از:

۱. کیت تشخیص سریع بارداری حاوی نانوذرات طلا

۲. کیت تشخیص سریع مورفین، آمفتامین و مت آمفتامین حاوی نانوذرات طلا

۳. سرم تشخیص تخمک‌گذاری

۴. کیت‌های تاییدی استخراج همزمان انواع مواد مخدر مبتنی بر نانوذرات سیلیکای مزوپروس

۵. دستگاه خودکار استخراج مواد مخدر مبتنی بر استخراج از فاز جامد

۶. کیت‌های تخلیص اسیدهای نوکلئیک از انواع نمونه‌ها مبتنی بر نانوفایبرهای سیلیکا

۷. دستگاه خودکار تخلیص و تشخیص ملکولی

۸. دستگاه خودکار ایمنوآنالایزر مبتنی بر نانوفیبره