پوششی که در اثر تابش نور اتاق، باکتری‌ها را از بین می‌برد

پوششی که در اثر تابش نور اتاق، باکتری‌ها را از بین می‌برد

پژوهشگران پوششی از جنس نانوخوشه‌های طلا، پلیمر و رنگی موسوم به بلور بنفش ساختند که می‌تواند در تابش‌های معمولی نور اتاق باکتری‌ها را از بین ببرد.

برای متوقف کردن شیوع بیماری، می‌توان سطح صفحه نمایش تلفن همراه یا صفحه کلید را با استفاده از پوششی از جنس آنتی‌باکتریال محافظت کرد.

به تازگی پژوهشگران مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند که در آن جزئیاتی درباره پوشش آنتی‌باکتریال درج شده است، پوششی که در اثر تابش نور فعال شده و می‌تواند باکتری‌ها را در محیط از بین ببرد. مزیت این پوشش آن است که در تابش‌های معمولی (۳۰۰ LUX) می‌تواند محیط را تمیز کند و نیاز به شدت تابش بالا نیست.

محققان حوزه مهندسی شیمی، میکروبیولوژی و شیمی از روشی مقیاس‌پذیر برای تولید این پوشش استفاده کردند.

این پوشش آنتی‌باکتریال جدید از خوشه‌های کوچک نانومقیاس از جنس طلا تشکیل شده که روی سطح یک پلیمر قرار دارد. درون این پلیمر رنگ‌های آنتی‌باکتریال و ضدقارچ قرار دارد.

بیونگ وانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «رنگ‌هایی ماند بلور بنفش، گزینه مناسبی برای از بین بردن باکتری‌ها و استریل نگه داشتن سطح و همچنین کاربرد وسیعی برای عفونت‌زدایی از زخم هستند. این رنگ‌ها در صورت تابش نور، گونه‌های فعال اکسیژن تولید کرده و می‌توانند به غشا محافظ و DNA باکتری آسیب بزنند. فعالیت این مواد در صورتی که با فلزاتی نظیر اکسیدروی، طلا و نقره مجاورت داشته باشند، افزایش می‌یابد.»

این گروه تحقیقاتی دریافته است که نور محیط نمی‌تواند پلیمر حاوی بلور بنفش را برای ایجاد خاصیت میکروب‌کشی تحریک کند. محققان این پروژه به‌طور غیرمنتظره‌ای متوجه شدند که این پوشش با تولید پراکسید هیدروژن می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. پراکسید هیدروژن ماده‌ای رایج در محلول‌های پاک‌کننده است که می‌تواند به غشا سلولی باکتری آسیب بزند.

خوشه‌های طلای موجود در این پوشش، کلید اصلی در تولید پراکسید هیدروژن هستند که از طریق نور و رطوبت عمل می‌کنند. این خوشه‌های طلا که فقط ۲۵ اتم دارند موجب می‌شوند که میزان مصرف این فلز گران‌بها کم شود.