تجاری‌سازی نانوپوششی با خواص ضدویروس و ضدباکتری

تجاری‌سازی نانوپوششی با خواص ضدویروس و ضدباکتری

شرکت گرافن‌سی‌ای در حال تجاری‌سازی نانوپوششی است که خواص ضدویروس و ضدباکتری دارد و می‌توان از آن برای محافظت اماکن عمومی نظیر مترو و سالن‌های ورزشی از گزند عوامل بیماری‌زا استفاده کرد.

شرکت گرافن‌سی‌ای (GrapheneCA) در حال توسعه پوشش گرافنی با خواص ضدباکتری و ضدویروسی است. این شرکت با نام دیگر نانوگرافن نیز شناخته می‌شود و به تازگی اعلام کرد که در حال تولید این پوشش گرافنی است.

این پوشش به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را به رنگ و لاک روی دیوارها و سطوح مختلف اضافه کرد و در نهایت میکرواورگانیسم‌ها را از محیط حذف نمود. این افزودنی به رنگ مورد استفاده در مناطق پرخطر نظیر ایستگاه‌های مترو، سالن‌های ورزشی و فرودگاه‌ها اضافه می‌شود.

فرمولاسیون این شرکت به‌گونه‌ای است که موجب محدود شدن متابولیسم سلولی میکرواورگانیسم‌ها شده که این کار با محدودیت در تنفس و تقسیم سلولی انجام می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میکرواورگانیسم‌ها بعد از تماس با سطح دارای این پوشش گرافنی، از بین می‌روند.

گرافن‌سی‌ای قصد دارد تا آزمایش‌هایی روی این پوشش توسط آزمایشگاهی مستقل و بی‌طرف انجام دهد تا خواص ضدباکتری و ضدویروسی این پوشش مشخص شود. این شرکت ابتدای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ را برای تجاری‌سازی این پوشش هدف قرار داده است.

آزمایش‌های میکروبیولوژی انجام شده روی این پوشش براساس استاندارد صنعتی ژاپن، (JIS Z 2801-200)، صورت گرفته است که در سراسر جهان به‌عنوان ابزاری برای تایید اثر ضدباکتری شناخته می‌شود.

نتایج آزمون‌های به‌دست آمده ثابت می‌کند که مولفه‌های به کار رفته در پوشش گرافنی این شرکت روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی مانند استافیلوکوک طلایی و ایکولا صدرصد اثربخش است.

علاوه‌بر این، آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که فرمولاسیون این شرکت دارای دوام بالایی بوده و می‌تواند فرآیند محافظت را در تمام طول عمر پوشش انجام دهد. از آنجایی که در این فرمولاسیون از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، در نتیجه برای سلامت انسان و محیط‌زیست بی‌خطر است.

سرگئی واسکرسنسکی، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت گرافن‌سی‌ای می‌گوید: «پوشش گرافنی ما فعالیت محافظتی در برابر میکرواورگانیسم‌ها نشان می‌دهد. ما در حال اعتبارسنجی یافته‌های خود در برابر ویروس‌های مختلف هستیم و امیدواریم به زودی وارد گفتگو با شرکا تجاری برای تولید و عرضه این محصول شویم.»