تولید نمونه اولیه نانوواکسن برای مقابله با ویروس کرونا

تولید نمونه اولیه نانوواکسن برای مقابله با ویروس کرونا

نمونه پروتوتایپ یک نانوواکسن برای مقابله با ویروس کرونا توسط شرکت یوفوواکس ساخته شد. این واکسن که حاوی نانوذرات است، قرار است روی مدل‌های حیوانی و انسانی آزمایش شود.

شرکت یوفوواکس (Ufovax) واکسن نانوذرات برای مقابله با SARS-CoV-2 ارائه کرد. این شرکت که از اسکریپس ریسرچ منشعب شده است، فناوری‌ پتنت ‌شده‌ای دارد که در آن نانوذرات پروتئینی خودآرا مورداستفاده قرار گرفته‌ است. این واکسن برای مقابله با ویروس کرونا آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته است.

واکسن پروتوتایپ دارای سنبله‌های پروتئینی ویروس کرونا است. به‌عنوان ذرات شبه‌ویروسی (VLP)، این واکسن به سرعت بدن را وادار به تولید آنتی‌بادی‌هایی به‌منظور خنثی کردن ویروس کرونا می‌کند. با فعال شدن سیستم ایمنی و ایجاد آنتی‌بادی، یک نوع پروتئین گیرنده بر علیه ویروس کرونا در بدن ایجاد می‌شود.

این پلتفورم واکسن نانوذرات، توسط ژیانگ ژو از اسکریپس ریسرچ ابداع شده است. در حال حاضر، این پلتفورم امیدواری‌هایی برای مقابله با چالش‌های جهانی نظیر ایبولا و ایدز نیز ایجاد کرده است. در طول دو سال گذشته، ژو و همکارانش روی توسعه واکسن‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا، سارس و مرس تمرکز داشته‌اند. بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان، ژو و همکارانش از پلتفورم نانوذرات برای ایجاد واکسن بر علیه ویروس کرونا در مدت زمان کمتر از دو ماه اقدام کردند.

وی می‌گوید: «من از موفقیت در تکمیل اولین قدم اساسی به‌منظور تولید واکسن بر علیه ویروس کرونا بسیار خوشحالم. ما امیدواریم که به زودی آزمایش‌های اولیه را شروع کنیم تا ببینیم آیا واکسن می‌تواند در مدل‌های حیوانی و بعد انسانی پاسخ ایمنی بر علیه ویروس کرونا را ایجاد کند.»

این واکسن از ذرات ویروسی مانند خودآرا تشکیل شده است که در آن از پروتئین‌هایی مشابه با پروتئین‌های موجود در سطح ویروس کرونا استفاده شده است. این پروتئین‌ها از طریق وارد کردن یک پلاسمید در سلول بدن میزبان و بیان ژن، سنتز می‌شوند. امکان‌ تولید این واکسن در مقیاس بزرگ توسط شرکا صنعتی تایید شده است.

جی‌لی، مدیرعامل شرکت یوفوواکس می‌گوید: «ما مفتخریم که با تیم ژو برای تولید این واکسن همکاری می‌کنیم. ما منتظر توسعه این واکسن و انجام کارآزمایی‌های بالینی هستیم.»