الکترودهای جوشکاری با پوشش حاوی نانوذرات مقاوم در برابر جذب رطوبت

الکترودهای جوشکاری با پوشش حاوی نانوذرات مقاوم در برابر جذب رطوبت

شرکت صنعتی آما در حوزه تجهیزات جوشکاری فعالیت دارد. این شرکت الکترودهای جوشکاری با پوشش قلیایی مقاوم در برابر جذب رطوبت تولید و به بازار عرضه می‌کند.

ترک هیدروژنی از جمله عیوب جوشکاری محسوب می‌شود که اغلب در منطقه متأثر از حرارت جوشکاری (HAZ) رخ داده، کیفیت ناحیه جوشکاری شده را به‌شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد؛ ازاین‌رو جلوگیری از بروز این‌گونه عیوب همواره دارای اهمیت بوده است. یکی از عوامل بروز این عیب ورود رطوبت به فلز جوش از طریق پوشش الکترود در هنگام استفاده از الکترودهای قلیایی در جوشکاری است. تولید الکترودهای مقاوم به رطوبت و رسیدن به ملزومات استاندارد AWS A5.1 همواره موردنظر شرکت‌های تولیدکننده الکترود بوده است. فناوری نانو و استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون پوشش الکترودهای قلیایی یکی از راه‌های رفع این چالش است.

برای تولید این الکترودها پس از توزین و مخلوط کردن مواد اولیه اقدام به اضافه کردن نانوذرات به چسب کرده و چسب حاوی ماده نانو به مخلوط خشک اضافه و با آن ترکیب می‌شود. با اکسترود مخلوط‌تر نهایی بر روی مغزی فولادی الکترود و تولید الکترود روکش‌دار و پخت الکترودها در کوره محصول نهایی آماده عرضه به مصرف‌کنندگان می‌شود. ماده نانو افزوده شده با انجام پیوند شیمیایی با پیوندهای مولکولی موجود در چسب سبب حذف پیوندهای آزاد شده و در این صورت جذب هیدروژنی از این طریق صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل روکش این الکترودها در برابر جذب آب مقاوم می‌شود. این الکترودها و دیگر الکترودهای قلیایی با استحکام‌های بیشتر و همچنین الکترودهای مورد استفاده برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن، در صنایع مختلف از جمله ساخت تجهیزات و سیستم‌های لوله‌کشی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سیمان، دفاع، کشتی‌سازی و سازه کاربرد فراوان دارند.

شرکت صنعتی آما با تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و متخصصان مجرب تولیدکننده انواع مواد جوشکاری شامل الکترودهای پوشش‌دار، فلاکس‌های زیرپودری، سیم‌های توپودری، سیم‌های توپر با آلیاژهای مختلف (پایه فولادی- پایه نیکلی- پایه آلومینیوم) است.