همکاری دو شرکت برای بهینه‌سازی مصرف داروی شیمی‌درمانی

شرکت آوروبیو با همکاری شرکت سلاداکس، فناوری را توسعه داده که با استفاده از آن سطح دارو در خون بیماری که داروی شیمی‌درمانی مصرف می‌کند، سنجیده شده و براساس متابولیسم دارو در بدن، دوز مصرف دارو تنظیم می‌شود. در این فناوری از کیت‌های حاوی نانوذرات استفاده شده است.

آوروبیو (AVROBIO) یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ژن‌درمانی در مرحله کارآزمایی بالینی است که به دنبال رهایی بیماران از مشکلات بیماری‌های ژنتیکی است. این شرکت اعلام کرد که توافق‌نامه جدیدی برای توسعه و تجاری‌سازی با شرکت سالاداکس بیومدیکال (Saladax Biomedical) به امضاء رسانده است. سالادکس ارائه دهنده خدمات و فناوری در زمینه تشخیص طبی است که به‌صورت ویژه روی تست‌های خونی کار می‌کند.

براساس مفاد این توافق‌نامه، این دو شرکت قرار است روی اعتبارسنجی کیت تشخیص طبی ایمنی‌سنجی خودکار حاوی نانوذرات کار کنند، کیتی که برای ساده‌سازی و نظارت بر سطح داروهای بیماران تحت درمان با بوسولفان ساخته شده‌است.

گوف ماکی، مدیرعامل شرکت آوروبیو می‌گوید: «در آوروبیو ما خود را به این سمت سوق می‌دهیم که در خط مقدم فناوری‌های ژن‌درمانی باشیم، با این راهبرد، ما در حال تهیه بودجه و توسعه این کیت‌ها هستیم. راهبرد شخصی‌سازی شده ما نتیجه داده است. ما معتقدیم که این کیت تشخیصی جدید برای اولین بار می‌تواند برای بیمارانی که از داروی شیمی‌درمانی بوسولفان استفاده می‌کنند به کار گرفته شود تا هم اثربخشی درمان را در آنها افزایش دهد و هم به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کمک می‌کند که بتوانند از فناوری سنجش سطح دارو در خون بیمار استفاده کنند.»

فناوری plato™ توسط شرکت آوروبیو ساخته شده که یک پلت‌فورم ژن درمانی بوده که با دستورالعمل سنجش میزان دوز دارو در خون بیمار، ادغام شده‌است. با استفاده از این فناوری می‌توان پیوند سلول‌های بنیادی به بیمار را به بیشینه مقدار ممکن رساند و در عین حال عوارض جانبی را کم کرد.

سامانه سنجش سطح دارو در خون مشخص می‌کند که چه میزان بوسولفان در بدن بیمار متابولیزه می‌شود که این میزان برای هر بیمار از بیمار دیگر متفاوت بوده و برای هر بیمار نیز در روزهای مختلف فرق می‌کند.

در اوایل سال جاری میلادی، شرکت آوروبیو نتایج کارآزمایی بالینی را که روی اولین بیمار استفاده شده بود، منتشر کرد. این بیمار بوسولفان را مورد استفاده قرار داد و سامانه سنجش دارو در خون نیز برای وی به کار گرفته شد. اطلاعات اولیه مثبت ارزیابی شد و عوارض دارو با استفاده از این فناوری به سرعت رفع شد.