واکسن ضدکرونا مبتنی بر RNA چقدر به تولید انبوه نزدیک شده است؟

واکسن‌های ضدکرونای مبتنی بر RNA را می‌توان در خط مقدم گزینه‌های با پتانسیل تجاری‌سازی دانست. شرکت‌های مختلفی این واکسن‌ها را توسعه داده‌اند و چند شرکت به مرحله کارآزمایی بالینی نیز رسیده‌اند.

گروه‌های مختلفی در جهان روی ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ کار می‌کنند که برخی از این تلاش‌ها به موفقیت نزدیک شده‌اند.

شرکت گلید (Gilead) یکی از فعالان این حوزه است که با استفاده از RNA به دنبال ساخت واکسن است. این شرکت با استفاده از RNA واکسنی ساخته که در مرحله کارآزمایی بالینی است. این واکسن در ابتدا برای مقابله با ایبولا ساخته شده و روی مدل‌های حیوانی نیز عملکرد خوبی برای مقابله با بیماری‌های مرس و سارس از خود به نمایش گذاشت، ویروس‌هایی که از خانواده کرونا هستند. این واکسن روی ۴۰۰ داوطلب مبتلا به کووید ۱۹ در چین مورد آزمایش قرار گرفته است.

در خط مقدم ساخت واکسن، واکسن‌های RNA در مسیر توسعه قرار دارند و سرعت کار روی این واکسن‌ها بسیار زیاد است. پیش از این هیچ واکسن RNA موفق به دریافت لیسانس نشده است، اما شیوع بیماری کرونا این فرصت را در اختیار شرکت‌ها قرار داده است تا از این فرصت برای تسریع توسعه واکسن‌های RNA استفاده کنند.

در اواخر ماه فوریه سال جاری میلادی، شرکت مدرنا (Moderna) واکسن mRNA را برای مقابله با Sars-CoV-2  ساخته و به موسسه ملی سلامت برای اولین کارآزمایی بالینی داده است.

واکسن‌های RNA حاوی رشته‌های RNA پیغامبر یا mRNA هستند که معمولا درون نانوذرات لیپیدی قرار دارند. با وارد شدن این RNAها به درون سلول‌ها، ساخت پروتئین مورد نظر آغاز می‌شود.

شرکت آلمانی کیوروک (CureVac) نیز در حوزه ساخت واکسن mRNA تخصص دارد و این شرکت نیز اوایل تابستان، کارآزمایی بالینی روی واکسن ضدویروس Sars-CoV-2 را آغاز خواهد کرد.

شرکت آلمانی بیوانتک (BioNTech) نیز آزمون‌های پیش‌بالینی خود را روی واکسن RNA شروع کرده است. کیوروک اولین آزمون خود را روی واکسن mRNA در سال ۲۰۰۸ انجام داده و سه خط تولید خود را در تیوبینگن راه‌اندازی کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز این شرکت آزمون‌هایی روی جوندگان را انجام داده است.

کیوروک اعلام کرده است که این شرکت می‌تواند تابستان سال جاری، ده میلیون دوز از واکسن کرونا را تولید کند. آن‌ها روی ده نوع مختلف از واکسن کرونا تست‌هایی را انجام می‌دهند.

در حال حاضر، شرکت‌ها در حال کارآزمایی بالینی هستند و قانون‌گذاران نیز ممکن است برای تسریع ورود واکسن به بازار مسائلی را درنظر بگیرند تا مردم زودتر بتوانند به واکسن دسترسی پیدا کنند. بنابراین، بسته به تاثیر ویروس کرونا روی فعالیت‌های جامعه و انعطاف‌پذیری قانون‌گذاران، زمان عرضه واکسن ضدکرونا متغییر خواهد بود.