میکروسکوپی کوچک و ارزان برای عبور از محدودیت میکروسکوپ‌های نوری

محققان اسپانیایی، میکروسکوپ بسیار کوچکی ساختند که می‌تواند در مقیاس‌نانومتری تصویربرداری کند در حالی که هزینه تولید انبوه این میکروسکوپ می‌تواند در حدود ده یورو باشد.

بیمار شدن در یک نقطه دور افتاده در جهان می‌تواند به معنای چالش یافتن جایی برای مراقبت مناسب باشد. حتی اگر امکانات پزشکی وجود داشته باشد، ممکن است تشخیص قطعی به دلیل نداشتن تخصص و تجهیزات آزمایشگاهی نظیر میکروسکوپ، غیرممکن باشد.

دکتر انجل دیگیوز، از دانشگاه بارسلونا می‌گوید: «کوچک‌سازی به معنای این است که بیماران می‌توانند از میکروسکوپ روی تراشه بهره‌مند شوند.»

او پروژه‌ای به نام ChipScope را در دست اجرا دارد که در آن از منابع بسیار کوچک نور برای رفع محدودیت‌های فعلی میکروسکوپ‌های نوری استفاده می‌شود. محققان این پروژه به دنبال توسعه فناوری هستند که بسیار کوچک باشد به طوری که در جیب جا شود. دیگیوز می‌گوید: «ممکن است نهایت کار این باشد که تلفن همراه به‌گونه‌ای اصلاح شود که بتوان از فضای نانومتری تصویربرداری کرد.»

نمونه پروتوتایپی که در پروژه ChipScope ساخته شده با استفاده از دیودهای نشر نور بسیار کوچک به نمونه تابیده شده و تصاویر سایه‌گونه از نمونه ایجاد می‌شود. این تصاویر سپس با استفاده از یک آشکارساز تبدیل به پردازش می‌شوند.

LEDهایی که در این سامانه به کار می‌رود ۱۰۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان بوده و در نهایت، امکان تصویربرداری با قدرت تفکیک کمتر از ۲۰۰ نانومتر را فراهم می‌کند که این رقم از حد قدرت تفکیک معمول در میکروسکوپ‌های نوری بهتر است.

سازوکار این دستگاه به این شکل است که یک پمپ بسیار کوچک و دقیق مقدار کمی از نمونه را از طریق کانال‌هایی به سطح اسلاید پلاستیک وارد می‌کند که این فضا در حد سلول انسان است. این میکروسکوپ قادر است پاتوژن‌ها و باکتری‌هایی مانند باکتری سل را در نمونه خلط بیمار شناسایی کند.

این میکروسکوپ را می‌توان با هزینه‌ای در حدود ۱۰۰۰ یورو تولید کرد و در صورتی که در مقیاس انبوه تولید شود قیمت آن را می‌توان به کمتر از ده یورو کاهش داد.

این فناوری پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود زیرساخت‌های درمانی به ویژه در شرایط خاص نظیر شیوع بیماری‌های همه‌گیر دارد.