اعتماد صنعت پالایشگاه و پتروشیمی کشور به نانوکاتالیست شرکت دانش‌بنیان ایرانی

به گفته روابط عمومی شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو، در سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ تن از نانوکاتالیست‌های این شرکت توسط مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشی و فولادی کشور خریداری شده که این حاکی از اعتماد صنایع کشور به محصولات دانش‌‌بنیان داخلی است.

شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو یکی از تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور، عرضه‌کننده بیش از ۳۰ محصول دانش‌بنیان بوده که بیشتر این محصولات نیز با استفاده از فناوری‌نانو توسعه یافته‌اند.

احسان ابراهیمی، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو در این باره می‌گوید: «به تازگی گواهی‌نانومقیاس نانوکاتالیست انتقال آب-گاز دما پایین (Low Temperature Shift Catalyst) را دریافت کرده‌ایم، کاتالیستی که در تولید هیدروژن در صنایع پالایشگاهی و در تولید اوره و آمونیاک در صنایع پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از پاییز سال گذشته تا کنون پالایشگاه شیراز این نانوکاتالیست را در فرایندهای خود استفاده کرده است. بسیار باعث خرسندی است که صنعت پالایشگاهی به محصولات دانش‌بنیان داخلی اعتماد کرده است و این اعتماد به حدی بوده که تا کنون حجم خرید این نانوکاتالیست توسط صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی به بیش از ۲۵۰ هزار لیتر می‌رسد.»

مهندس ابراهیمی جلوگیری از توقف خط تولید پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فولادی کشور در دوره تحریم را یکی از اهداف مهم شرکت نفت و گاز سرو خواند و افزود: «به عنوان یکی از دارندگان بزرگ مخازن گاز جهان، بازار این نانوکاتالیست‌ها در داخل کشور بسیار وسیع بوده و اولویت اول ما تامین نیاز بازار داخلی است. هر چند طی ۳ سال گذشته به دنبال ایجاد زیرساخت برای صادرات بوده‌ایم و از این رو به زودی خبرهای خوبی در حوزه صادرات نیز منتشر خواهیم کرد.»

وی افزود: «بعد از استفاده پالایشگاه شیراز، شرکت‌های پتروشیمی رازی و پتروشیمی پردیس در حوزه استفاده از کاتالیست LTSC با شرکت نفت و گاز سرو قرارداد منعقد کرده‌اند و سفارش این شرکت‌ها توسط شرکت نفت و گاز سرو در حال تولید است.»

شرکت‌های بزرگ و قدرتمند خارجی در حوزه کاتالیست از دیرباز در ایران حضور داشته و ایران را بخشی از بازار خود می‌دانند بنابراین فعالیت در این حوزه برای شرکت‌های ایرانی دشوار بوده است. اعتماد به شرکت‌های داخلی فرصت مناسبی برای رشد و گسترش محصولات ایرانی در صنعت مهم پالایشگاه و پتروشیمی ایجاد می‌کند.