فناوری RNA نانوذره‌ای به ساختار ژنتیکی ویروس کرونا حمله می‌کند

فناوری RNA نانوذره‌ای به ساختار ژنتیکی ویروس کرونا حمله می‌کند

فناوری جدیدی به‌صورت پتنت به ثبت رسیده که در آن با استفاده از نانوذرات حاوی RNA به ژن ویروس حمله شده و با این کار ویروس از بین می‌رود.

شرکت بایونر (Bioneer) که در حوزه ساخت تجهیزات تشخیصی فعالیت دارد، به تازگی پتنت مربوط به فناوری تشخیص بیماری کرونا را به ثبت رسانده است. در این دستگاه از فناوری شرکت سیرناژن تراپیوتیکس (siRNAgen Therapeutics) نیز استفاده شده است.

بایونر می‌گوید که این دو شرکت روی ۹۶۰ گزینه احتمالی برای جلوگیری از شیوع دو ویروس سارس و کووید ۱۹ کار کرده‌اند و در نهایت، برخی ترکیبات موثر روی این ویروس را شناسایی کرده‌اند. این ترکیبات روی سلول‌های انسانی به شکل موثری تاثیرگذار بوده‌اند.

شرکت بایونر قصد دارد یک مطالعه غیربالینی را برای مطالعه ترکیبات شناسایی شده توسط سیرناژن انجام دهد. در حال حاضر، قراردادی برای مطالعه غیربالینی به‌منظور آزمایش و بررسی این دسته از ترکیبات منعقد شده است.

شرکت بایونر در سال ۱۹۹۲ تاسیس و به‌عنوان اولین شرکت کره‌ای که موفق شد تا آنزیم و پرایمر برای تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) را در کره‌جنوبی بومی‌سازی کند، شناخته شده است. این شرکت همچنین یک مرکز سنتز DNA با مقیاس جهانی تاسیس کرده است.

فناوری SAMiRNA™ توسط شرکت بایونر ارائه شده است، ماده‌ای که می‌تواند RNA مربوط به عامل بیماری‌زا را از بین ببرد. این ماده به‌طور انتخابی پروتئین‌های ویژه‌ای را هدف قرار می‌دهد تا عامل بیماری هسته و درون سلول‌های هدف فعال می‌شوند.

ایمنی این پلتفورم‌ فناوری که حاوی نانوذرات است تایید شده و هیچ تحریک سیستم ایمنی را نشان نداده است. این در حالی است که معمولا داروها و ترکیبات حاوی siRNA موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند و این عارضه‌ای رایج در این نوع مواد است.

مالکیت فکری این فناوری در ۱۵ کشور از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی محافظت می‌شود. یکی از مسئولان شرکت بایونر می‌گوید: «در این روش درمانی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹، از فناوری نانوذره‌ای siRNA که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است برای حمله به ژن ویروس استفاده می‌شود؛ بنابراین، این فناوری حتی برای مواردی که جهش ژنتیکی اتفاق ‌افتد نیز مناسب است.»

یک مطالعه بالینی برای انجام در سال جاری برنامه‌ریزی شده است.