بهینه‌سازی دمای بدن دوچرخه‌سوار با لباس نانویی!

یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم و پوشاک ورزشی، لباس ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواران تولید کرده که در آن از گرافن استفاده شده است که می‌تواند دمای بدن ورزشکار را حین دوچرخه‌سواری بهینه نگه دارد.

گرافن بازگشته‌ است اما این بار با یک پیراهن ۲۳۰ پوندی که شرکت آله (Ale) به بازار عرضه کرده است. به اعتقاد مسئولان این شرکت، این پیراهن گرافنی می‌تواند با بدن تعامل داشته باشد.

شرکت آله مدعی است که گران‌ترین لباس تابستانی را تولید کرده است؛ پیراهنی که با قیمت ۲۳۰ پوند وارد بازار شده است. در این محصول از گرافن استفاده شده که به گفته شرکت آله استفاده از آن موجب شده تا پارچه با بدن تعامل دمایی داشته باشد.

آله می‌گوید: «این پارچه جدید قادر است به‌طور موثری درجه حرارت بدن را در نقاط مختلف یکسان نگه دارد و این ویژگی برای دوچرخه‌سواران یک مزیت است چرا که در ناخوشایند‌ترین شرایط آب‌وهوایی نیز این پارچه محیط اید‌ئالی برای دوچرخه‌سوار ایجاد می‌کند.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این لباس همانند دیگر محصولات این شرکت سبک بوده و تنفس‌پذیری بالایی دارد.

اما نقش گرافن در این پیراهن چیست؟ شرکت آله می‌گوید که گرافن برای تقویت غشا به کار رفته در پارچه استفاده شده و موجب مدیریت دمایی پیراهن می‌شود.

در کنار این ویژگی‌ها، آله می‌گوید که این پیراهن برای استفاده در مسابقه‌های ورزشی طراحی شده و تناسب هوایی را در دوچرخه‌سوار ایجاد می‌کند. آستین‌های این پیراهن از نوعی پارچه مخصوص ساخته شده‌ که در تونل‌های باد آزمایش شده و سطح بافت آن کاملا آیرودینامیک است؛ در نتیجه، اصطکاک کمی با هوا ایجاد می‌کند. آله اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نکرده است.

دلیل قیمت بالای این لباس آن است که گرافن ماده نسبتا گران‌قیمتی بوده و همچنین ترکیب آن با دیگر مواد نیازمند آزمون و خطا است و کمی زمان می‌برد تا از آن در محصولات استفاده کرد. تا پیش از این، استفاده از گرافن را در تولید لاستیک‌های خودرو و دوچرخه شاهد بوده‌ایم.

با رواج بیشتر گرافن، احتمالا قیمت محصولات گرافنی نیز کم و استفاده از این محصولات عمومی‌تر نیز شود.