همکاری مشترک برای تولید بتن تقویت شده با نانو

با امضاء قراردادی، دو شرکت فعال در حوزه بتن و نانومواد قرار است از مواد گرافنی برای تقویت بتن استفاده کنند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نانوپلاکت‌های گرافنی توانسته است تا مقاومت فشاری بتن را تا بیست درصد بهبود دهد.

شرکت توماس سوان (Thomas Swan) با شرکت کانکرین (Concrene) برای تولید بتن تقویت شده با گرافن قرارداد همکاری انحصاری امضا کرد. محصولات نانو پلاکت گرافن توماس سوان در تعدادی از محلول‌های بتنی توسط کانکرین موردآزمایش قرار گرفت که نشان می‌دهد استفاده از این مواد با مقداری کم‌تر از یک درصد وزنی، مقاومت فشاری را بیش از ۲۰ درصد بهبود می‌دهد.مایکل ادواردز، مدیر بازرگانی مواد پیشرفته شرکت توماس سوان گفت: «ما از همکاری با کانکرین در این مشارکت هیجان‌انگیز خوشحالیم. از آنجایی که ۸ درصد از انتشار کربن جهان ناشی از تولید بتن است، این همکاری علاوه بر گسترش دقیق کاربرد مدنظر ما نشان‌دهنده الزام محسوس به هدف درونی ما برای دستیابی به کربن خالص صفر (Carbon Net Zero) تا سال ۲۰۳۰ است. این تیم در کانکرین گزینه‌های دیسپرسیون نانو پلاکت گرافن ما را در چندین حوزه برآورده می‌کند و موقعیت ما را به عنوان تولیدکننده گرافن در حجم جهانی تثبیت خواهد کرد.»

دکتر دیمیتر دیموف بنیان‌گذار کانکرین، توضیح داد: «من از توماس سوان برای این فرصت تازه تشکر می‌کنم و مشتاقانه منتظر همکاری با آن‌ها برای رسیدن به بازار جهانی ساخت‌وساز هستم. این نوع جدید از بتن که در سطح مقیاس نانو با گرافن تقویت شده است، برای گستره‌ای از اسکلت‌ها در روش‌های نوین ساخت‌وساز در انگلستان مناسب است و در ضمن استراتژی کربن‌زدایی و هم بحران ساخت مسکن را موردتوجه قرار می‌دهد.»

لازم به ذکر است که پیش از این شرکت توماس سوان همکاری مشترکی با شرکت گرافن کامپوزیتس انجام داده بود تا از گرافن برای ساخت جلیقه‌های محافظ استفاده کنند.

جلیقه محافظ محصولی است که باید سبک و مستحکم باشد به طوری که کاربر را از گزند آسیب‌های محیط مصون دارد. این محصول باید به‌گونه‌ای طراحی شود که گلوله وارد آن نشود و در عین حال به قدری انعطاف‌پذیر باشد که بتوان آن را در کیف مدرسه جای داد. جلیقه‌ای که اخیرا ساخته شده موفق به تحمل گلوله‌‌های پرتاب شده از NATO M۸۰ و چند اسلحه دیگر شده است.

این پارچه تقویت شده با گرافن را به سرعت می‌توان برای تولید جلیقه استفاده و در نهایت جلیقه‌هایی مقاوم در برابر گلوله تولید کرد. مایکل ادواردز مدیر بخش مواد پیشرفته شرکت توماس سوان می‌گوید: «این که ببینیم یک دستاورد علمی وارد بخش کاربرد شده، همیشه خوشحال‌کننده است، در اینجا شاهد استفاده از گرافن برای نجات جان انسان هستیم. مثل همیشه، یافتن یک شریک صنعتی برای وارد شدن به بازار دشوار است اما ما موفق شدیم برای این کار شریک مناسبی پیدا کنیم.»