همکاری برای تولید صنعتی غشای لایه‌نازک حاوی گرافن

دو شرکت کانادایی با همکاری یکدیگر به دنبال تولید غشاهای لایه‌نازک حاوی گرافن هستند. این غشاها برای بخش جداسازی و الکترونیک انعطاف‌پذیر مناسب هستند.

شرکت زنگرافن (Zen Graphene) قرارداد همکاری با شرکت اورکلاک (Evercloak) امضا کرده است. این دو شرکت پروژه‌ای با عنوان « Advancing Large-Scale Graphene and Thin-Film Membrane Manufacturing» آغاز کرده‌اند تا در آن به تولید گرافن و غشای گرافنی اقدام کنند.

این پروژه با هدف پشتیبانی از تولید مقیاس انبوه اکسیدگرافن توسط شرکت زنگرافن طراحی شده تا در ادامه این ماده توسط اورکلاک برای تولید غشا استفاده شود. در واقع این پروژه به دنبال پشتیبانی از تولید انبوه اکسیدگرافن توسط زنگرافن و تولید غشا توسط اورکلاک است.

جان لافلین از شرکت زنگرافن می‌گوید: «گرافن به‌عنوان ماده‌ای با مزایای بی‌شمار شناخته می‌شود که طیف وسیعی از کاربردها را در صنایع دارد. این همکاری مشترک شرکت زنگرافن و اورکلاک به انتقال فناوری لایه‌های نازک گرافنی ختم می‌شود که یک رهیافت زیست‌سازگار در فناوری‌های بخش انرژی، باتری و سلول‌های خورشیدی است.»

چاپگر HydroAM شرکت اورکلاک که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است می‌تواند نانومواد یک‌بعدی و دوبعدی را روی سطح قرار داده و فیلم‌های لایه‌نازک را به بسترهای انعطاف‌پذیر انتقال دهد تا از آن در صنایع مختلف نظیر الکترونیک انعطاف‌پذیر یا جداسازی استفاده شود.

برای پشتیبانی از این کار، شرکت زنگرافن فرایند لایه‌برداری الکتروشیمیایی را بهینه‌سازی و مقیاس‌پذیر کرده است، فناوری که توسط گروهی از محققان دانشگاه گلف ابداع شده تا از گرافن معدن آلبانی، اکسیدگرافن تولید شود.

شرکت زنگرافن در حال احداث آزمایشگاه جدید خود در گلف آنتاریو بوده و در تلاش است تا تولید گرافن را در مقیاس بزرگ‌تر انجام دهد. این فضا قرار است به‌عنوان مرکز تحقیق و توسعه شرکت برای تحقیقات روی گرافن مورداستفاده قرار گیرد که تولید مقیاس کوچک گرافن نیز بخشی از برنامه‌هایی است که قرار است در این فضا انجام شود. این فضاها به شرکت زنگرافن اجازه می‌دهد که سرعت رشد خود را افزایش دهد.

این شرکت قصد دارد خط تولید محصولات خود را گسترش داده تا بتواند نقاط کوانتومی کربنی، اکسیدگرافن و اکسیدگرافن احیا شده و دیگر محصولات مبتنی بر گرافن را تولید کند.