تولید و عرضه ماسک نانو ویژه کودکان

شرکت تاپتک (TOPTEC) که با استفاده از نانوالیاف، ماسک‌های N95 تولید می‌کند، اقدام به تولید ماسک‌های ویژه کودکان کرده است.

ایربون به‌صورت اختصاصی برای استفاده کودکان طراحی شده است و فناوری آن مشابه ایرکوئین است. در هر دو ماسک، نانوالیاف به کار رفته است تا امکان فیلتر کردن بیش از ۹۷ درصد ذرات فراهم شود. این ماسک‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده است که قابلیت تنفس‌ مناسبی داشته و بسیار راحت هستند.

هر دو ماسک ایربون و ایرکوئین در دسته ماسک‌های N95 طبقه‌بندی می‌شوند و برای محافظت از کاربران در مقابل میکرواورگانیسم‌ها، مایعات بدن و مواد ذره‌ای تولید شده‌اند.

این ماسک‌ها حاوی نانوالیافی هستند که توسط موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی (KAIST) ساخته شده است. برای تولید این نانوالیاف از فرایند الکتروریسندگی استفاده شده که در نهایت الیافی به قطر ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر را ایجاد می‌کند. ساختار این نانوالیاف موجب می‌شود تا رهایش فشار هوا به سوی فیلتر به حداقل برسد و کارایی فیلتر به بیشینه مقدار افزایش یابد. این ماسک‌ها ضدآب بوده و بعد از ۲۰ بار شستشوی مکرر در ساختار نانوغشای آن‌ها هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

در بیانیه‌ این شرکت آمده است: «با اتمام قرنطینه و آغاز به کار مشاغل، کودکان وارد جامعه شده و با بازگشایی مدارس، آن‌ها در معرض تماس با ویروس خواهند بود. برخی کودکان ماسک‌های بزرگسالان را استفاده می‌کنند که نقش محافظتی کمتری دارد. علاوه‌بر این، برخی کودکان از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند که سه لایه بوده و در مقایسه با ماسک‌های نانویی ما قدرت محافظت کمتری دارد.»

N95 به این معناست که ماسک قادر است حداقل ۹۵ درصد از ذرات کوچک را فیلتر کند که این توانایی موجب متمایز شدن این نوع ماسک‌ها از ماسک‌های جراحی می‌شود.