دریافت بودجه‌ای برای توسعه نانوواکسن ضدآنفولانزا و کرونا

یک شرکت فرانسوی که با استفاده از نانوذرات واکسنی برای مقابله با آنفولانزا وکرونا طراحی کرده، بودجه ۳۶ میلیون یورویی به‌دست آورده تا توسعه این واکسن‌ها را ادامه دهد.

شرکت اوسیواکس (Osivax) موفق به دریافت حمایت مالی ۳۶ میلیون دلاری برای توسعه واکسن‌ ضدآنفولانزا و کرونا شد. این شرکت یک بسته حمایتی بیش از ۳۲ میلیون یورویی (۳۶٫۳ میلیون دلار) برای پیگیری آزمون بالینی واکسن جهانی آنفولانزا و همچنین پیشبرد یک برنامه تولید واکسن ضدکرونا دریافت می‌کند. این شرکت قرار است با استفاده از ذرات ویروس اقدام به ساخت این واکسن‌ها کند.

برنامه تولید این واکسن در کنار ده‌ها تلاش دیگر در سراسر جهان برای مقابله با ویروس کرونا انجام می‌شود. در حال حاضر، چندین پروژه موفق به جذب حمایت مالی برای عبور از مرحله کارآزمایی بالینی شده‌اند.

آنچه که در این پروژه در دست انجام است، راهبردی متمایز است که در آن روی استخراج سلول‌های T و همچنین پاسخ‌های سلول B در برابر پروتئین نوکلئوکپسید ویروس کرونا تمرکز شده است، پروتئینی که از ویروس کرونا محافظت می‌کند.

الکساندر لو ورن، مدیرعامل شرکت اوسیواکس می‌گوید: «پروتئین نوکلئوکپسید یکی از پروتئین‌های فراوان در سلول‌های آلوده است. ما با احتیاط خوش‌بین هستیم تا بر اساس نتایج مثبتی که به‌دست آورده‌ایم بتوانیم با آنفولانزا مقابله کنیم.»

این شرکت که در فرانسه مستقر است، پیش از این فاز اول کارآزمایی بالینی روی واکسن آنفولانزای حاوی نانوذرات موسوم به OVX-836 را انجام داده بود و مراحل اولیه فاز دوم کارآزمایی روی این واکسن را نیز آغاز کرده است که قرار است روی ۳۰۰ داوطلب این کار انجام شود.

نتایج آزمون‌های این شرکت نشان داده است که پس از هفت روز از تزریق واکسن، اثرات ایمنی در نمونه‌های خون داوطلبان دیده می‌شود. در این آزمون بعد از ۲۸ روز تزریق در ۸۰ درصد از داوطلبان اثرات واکسن دیده می‌شود که آن‌ها انتظار دارند که این روند بعد از شش ماه نیز حفظ شود.

این شرکت در حال تهیه گزارشی درباره فاز اول کارآزمایی بالینی است که با همکاری مرکز ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا انجام شده است.

این شرکت هنوز جزئیات زیادی درباره واکسن ضدکرونای خود منتشر نکرده است، اما به نظر می‌رسد که در این واکسن از نانوذرات کاتیونی استفاده شده است.