حمایت ۴۷۲ میلیون دلاری آمریکا از توسعه نانوواکسن ضدکرونا

شرکت مدرنا که پیش از این ۴۸۳ میلیون دلار از دولت آمریکا برای توسعه واکسن ضدکرونا بودجه گرفته بود، موفق به دریافت ۴۷۲ میلیون دلار دیگر شد. این شرکت به دنبال تجاری‌سازی واکسنی است که در آن mRNA درون نانوذرات لیپیدی قرار گرفته است.

شرکت مدرنا (Moderna) اعلام کرد، ۴۷۲ میلیون دلار دیگر از سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست‌پزشکی برای حمایت بیشتر از توسعه واکسن mRNA-1273 دریافت کرده است، واکسنی که به‌منظور مقابله با ویروس کووید ۱۹ طراحی شده است.

این حمایت مالی به دنبال پشتیبانی ۴۸۳ میلیون دلاری سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست‌پزشکی در ماه آوریل انجام شده است. این بدان معناست که شرکت مدرنا اکنون در مجموع ۹۵۵ میلیون دلار از دولت آمریکا برای توسعه واکسن ضدکرونا حمایت مالی دریافت کرده است.

این بودجه هم‌زمان با شروع کارآزمایی فاز سوم روی این واکسن مبتنی بر RNA اعطا شده است. در این کارآزمایی روی ۳۰ هزار نفر در ۸۷ مکان مختلف از این واکسن استفاده می‌شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، داده‌های مربوط به عملکرد این واکسن تا روز شکرگزاری (اواخر ماه نوامبر) آماده می‌شود.

چندی پیش، شرکت مدرنا بر علیه شرکت اربوتوس بیوفارما شکایت کرد که در آن فناوری پتنت شده نانوذرات لیپیدی شرکت اربوتوس را هدف قرار داده بود که در نهایت دفتر ثبت اختراعات آمریکا این شکایت را رد کرد و پس از آن سهام شرکت مدرنا با افت روبه‌رو شد.

با این حال، تحلیلگران معتقدند که این حکم، تاثیر چندانی روی واکسن ضدکرونای شرکت مدرنا نخواهد داشت. گولاه لیوشیتس از تحلیلگران این حوزه می‌گوید: «ما با توجه به تاثیر واضح واکسن بر سلامت عمومی و انگیزه بالای بخش دولتی برای از بین بردن ویروس کرونا، تصور نمی‌کنیم که مذاکرات مربوط به فناوری نانوذرات لیپیدی تاثیری در به تاخیر انداختن تجاری‌سازی واکسن ضدکرونا مدرنا داشته باشد.»

mRNA-1273 در میان ۱۸ گزینه منتخب برای مقابله با ویروس کرونا قرار دارد. این دارو در واقع از نانوذرات لیپیدی ساخته شده که mRNA را درون خود جای داده است. این نانوذرات موجب تشکیل نوعی پروتئین سنبله در بدن می‌شود که مربوط به ویروس کرونا است. این mRNA گلیکوپروتئین اسپایک سطح ویروس SARS-CoV-۲ را رمزگذاری می‌کند، پروتئینی که می‌تواند به سلول میزبان متصل شده و باعث ورود ویروس به بدن میزبان شود.

با تزریق این واکسن حاوی mRNA، رشته‌های mRNA وارد سلول بدن میزبان شده و موجب بیان پروتئین ویروس در سلول‌های میزبان می‌شود که با این کار سیستم ایمنی بدن تحریک شده و پاسخ می‌دهد. انتظار می‌رود این روش موثرتر از حالتی باشد که نسخه سنتز شده پروتئین اسپایک به بدن میزبان تزریق شود.