TiO2 در کف جاده، آلودگی هوا را کم می‌کند

شرکت ایرلیت (Airlite) یکی از تولیدکنندگان رنگ، با افزودن دی‌اکسید تیتانیوم به جاده‌های بتنی موجب کاهش آلودگی هوا شده است. این پروژه در انگلستان مورداستفاده قرار گرفته است.

بریتپاو (Britpave)، انجمن سنگ‌فرش سیمانی بریتانیا، از پروژه به کارگیری دی‌اکسید تیتانیوم در ساخت جاده‌های بتنی حمایت می‌کند، ماده‌ای که می‌تواند با جذب ترکیبات آلاینده به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

دی‌اکسید تیتانیوم طیف وسیعی از کاربردها را در زندگی ما دارد به طوری که از آن در تولید کرم‌های پوست مقاوم در برابر پرتو فرابنفش تا افزودنی غذا استفاده می‌شود.

به‌تازگی گزارشی منتشر شده که در آن شرکت بویگوز (Bouygues) قرارداد همکاری با شرکت ایرلیت (Airlite) امضا کرده است، شرکتی که در حوزه رنگ فعالیت دارد. ایرلیت از دی‌اکسید تیتانیوم به‌عنوان افزودنی در کف‌پوش جاده استفاده می‌کند تا بتواند آلودگی‌ هوا را تجزیه کرده و به مواد کم‌خطر تبدیل کند.

بریتپاو می‌گوید که این ماده را می‌توان در جاده‌ها استفاده کرد تا آلودگی ترافیکی کم شود، آلودگی که طی ۲۰ سال گذشته تقریبا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

جوکوریک، رئیس بریتپاو می‌گوید: «بزرگراه‌های انگلستان ممکن است نیازمند فناوری‌ جدیدی باشند تا آلاینده‌های NO2 را جذب کند. افزودن دی‌اکسید تیتانیوم به بتن به معنای این است که این ماده می‌تواند آلاینده‌ها را بخورد.»

دی‌اکسید تیتانیوم یک ماده فتوکاتالیستی بوده که در صورت تابش خورشید به آن، اکسیدهای نیترات را جذب کرده و آن را تبدیل به نتیرات‌های بی‌خطر می‌کند. این ماده به‌صورت اسپری یا به شکل افزودنی به بتن افزوده می‌شود، هر چند که ۵ تا ۱۰ درصد به هزینه جاده بتنی اضافه می‌کند.»

جو کویرک به تحقیقات انجام شده در دانشگاه صنعتی آیندهوون اشاره نمود که نشان می‌دهد با افزودن دی‌اکسید تیتانیوم به بتن، در مناطقی در هلند، موجب کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی NO2 شده است. یافته‌های محققان دانشگاه ناراره در اسپانیا نشان می‌دهد که پوشش نانوذره‌ای روی بتن می‌تواند به‌عنوان فتوکاتالیست عمل کرده و باعث کاهش ۹۰ درصدی اکسیدهای نیتروژن، ۸۰ درصدی هیدروکربن‌ها و ۷۵ درصدی منوکسیدکربن می‌شود. در ایتالیا نیز جاده‌ای با استفاده از اسپری دی‌اکسید تیتانیوم پوشش‌دهی شده که منجر به کاهش ۶۰ درصدی NO2 شده است.