برترین‌های جشنواره نانو و رسانه در سال ۱۳۹۸ معرفی شدند

برترین رسانه‌ها و فعالان خبری حوزه فناوری نانو در سال ۹۸، روزدو‌شنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۹۹ در کارخانه نوآوری معاونت علمی با حضور تنی چند از مسئولان ستاد توسعه فناوری نانو و فعالان رسانه‌ای معرفی شدند.

ستاد نانو، هر سال بر اساس ارزیابی عملکرد رسانه‌ها اقدام به برگزاری جشنواره «نانو و رسانه» و تجلیل از «رسانه‌های برتر»، «افراد با عملکرد برتر» و «آثار برتر» در ترویج فناوری نانو می‌کند. این جشنواره آثار رسانه‌های رسمی را در شش بخش صدا، سیما، خبرگزاری و پایگاه خبری، روزنامه، عکس و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند.

امسال در این جشنواره که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و تنها با حضور معدودی از افراد برگزار شد، برترین‌های رسانه‌های عمومی و تخصصی در حوزه فناوری‌نانو معرفی شدند.

در این مراسم آثار مختلفی به‌عنوان برترین آثار رسانه‌ای سال ۱۳۹۸ از نگاه داوران انتخاب شدند. عسل اخویان طهرانی رتبه نخست آثار روزنامه‌ها را برای اثر «آب کرمان، چه‌گوارا» در روزنامه جام‌جم به دست آورد. رتبه دوم آثار روزنامه‌ها به ندا اظهری، برای اثر «صرفه‌جویی ۲۴ میلیون دلاری در توربین‌های گازی» در روزنامه فرهیختگان تعلق گرفت.

 

رتبه اول آثار خبرگزاری‌ها به میترا سعیدی‌کیا برای اثر «معرفی ۱۵ محصول نانویی در صنعت نساجی/وقتی نانو در تاروپود پارچه‌ها تنیده می‌شود» و رتبه دوم به یوسف درویشی از خبرگزاری ایرنا برای «آزمون سختی که نانویی‌ها سربلند از آن بیرون آمدند» اختصاص داده شد.

رتبه اول آثار سیما نیز به سید محمدعلی صدری‌نیا مدیر مسئول شبکه ۵ سیما داده شد و رتبه دوم نیز به محمد کیایی از خبرگزاری صداوسیما برای «خط تولید ماسک نانو» اختصاص یافت.

سمانه کچویی نیز از شبکه هیسپان‌تی‌وی برای تولید اثر «فناوری‌نانو در محیط‌زیست» رتبه اول آثار برون‌مرزی سیما را دریافت کرد.

در بخش رادیو، اثر برتر به صورت مشترک به محسن رسولی از رادیو جوان برای برنامه خارج از کادر و سمیه رنجکش از رادیو ایران برای برنامه سلام صبح‌بخیر تعلق گرفت. رتبه دوم آثار رادیو نیز به راضیه حسینعلی‌ از رادیو ایران برای برنامه نانو و صنعت اسباب‌بازی داده شد.

افراد با عملکرد برتر در سال ۱۳۹۸ نیز در لیست زیر آمده است:

در میان رسانه‌های برتر، شبکه پنج (برتر شبکه‌های سیما)، رادیو جوان (برتر شبکه‌های رادیویی)، روزنامه جام‌جم (برتر روزنامه‌ها)، روزنامه صمت (برتر روزنامه‌های صنعت)، خبرگزاری ایسنا (رتبه برتر مشترک خبرگزاری‌ها)، خبرگزاری دانشجو (رتبه برتر مشترک خبرگزاری‌ها) و پایگاه اینترنتی ساختمان آنلاین (رتبه برتر پایگاه‌های اینترنتی تخصصی صنعت) معرفی شدند.

لازم به‌ ذکر است از آن‌جا که محور اصلی در سیاست‌های محتوایی فناوری نانو در سال ۹۸ بر تقویت محتواهای کاربردی و صنعتی و کمک به توسعۀ بازار شرکت‌های فناوری نانو متمرکز بود، میزان پرداخت رسانه‌ها به این دسته از محتوا نشان داد که در مجموع خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و بخش سیما محتواهای کاربردی و صنعتی بیشتری نسبت به سال ۹۷ کار کرده‌اند.