طراحی نانوذرات حامل ژن برای کمک به درمان بیماری‌های چشم

برخی بیماری‌های چشم را باید با ژن‌درمانی درمان کرد، در حال حاضر از ویروس‌ها برای انتقال ژن استفاده می‌شود که مشکلات و محدودیت‌هایی دارند. به‌تازگی نانوذراتی ساخته شده است که می‌توانند ژن‌ها را به سلول‌های چشم برسانند.

با پشتیبانی مالی موسسه ملی زیست‌مهندسی و زیست‌پزشکی (NIBIB)، محققان موفق به توسعه نانوذراتی شدند که پتانسیل بالایی برای ژن‌درمانی دارد. آن‌ها از این نانوذرات برای ژن‌درمانی در موش‌های مبتلا به آسیب ماکولا استفاده کردند.

این نانوذرات نقش حامل‌هایی را دارند که قادرند برای کمک به درمان بیماری‌های چشم استفاده شوند. تعداد زیادی از بیماری‌های چشمی را می‌توان با ژن‌درمانی درمان کرد. در این روش با ارسال DNA به داخل چشم می‌توان پروتئین‌هایی را تولید کرد که به درمان سلول‌های چشم کمک می‌کنند.

در حال حاضر از وکتورهای ویروسی برای انتقال DNA استفاده می‌شود که این روش محدودیت‌هایی دارد که پاسخ ایمنی بدن به حامل ویروسی یکی از این چالش‌ها است.

دانشمندان در دانشگاه جان هاپکینز به سرپرستی دکتر جردن گرین برای رفع این محدودیت اقدام به توسعه نوعی نانوذرات کرده است. دیوید رامپولا از محققان این پروژه می‌گوید: «این یک همکاری برجسته با دکتر گرین در ایجاد نانوذرات رهایش ژن است که در آن از تخصص دکتر کامپوشیار متخصص بیماری‌های شبکیه‌ چشم نیز استفاده شده است.»

کامپوشیار می‌گوید: «ما توانستیم از ژن‌درمانی برای درمان بیماری‌های چشم استفاده کنیم زیرا چشم بسیار در دسترس بوده و ویروس به سادگی وارد آن می‌شود. از آنجایی که پروتئین بیان شده در نهایت محو می‌شود در نتیجه نیاز به تزریق مکرر ویروس حامل ژن است تا سطح پروتئین در حد کفایت حفظ شود.»

تکرار تزریق مشکل دارد؛ زیرا تزریق باید به چشم انجام شود، بنابراین لازم است که روشی جایگزین ارائه شود. محققان از نانوذرات سبز استفاده کردند نانوذراتی که توسط سیستم ایمنی بدن کشف نمی‌شوند.

یکی دیگر از مزیت‌های این فناوری آن است که نانوذرات می‌توانند ژن‌هایی را حمل کنند که بسیار بزرگ بوده و نمی‌توان با حامل‌های ویروسی آن‌ها را منتقل کرد.

این تیم تحقیقاتی تعدادی آزمایش روی موش‌ها انجام دادند و نشان دادند که این نانوذرات به شکل موثری می‌توانند ژن‌ها را به سلول‌های چشم منتقل کنند که پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه ژن‌درمانی محسوب می‌شود.