پوشش نانوذره‌ای که مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود

با استفاده از پوشش حاوی نانوذرات سریم، می‌توان مانع از اتصال باکتری‌ها به دندان شد و در نتیجه پوسیدگی دندان را به حداقل رساند.

نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینویز حاکی از آن است که پوشش ساخته شده از نانوذرات فلزی می‌تواند برای جلوگیری از رشد پلاکت‌های روی دندان به کار گرفته شود که این امر منجر به حفاظت از دندان می‌شود. این پوشش حاوی نانوذرات می‌تواند دندان‌ها را سفید نگه داشته و از پوسیدگی جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان به دلیل باکتری‌های موجود در دهان است که سطح دندان‌ها را می‌پاشند و تشکیل ساختار زیست‌فیلم روی آن می‌دهد که خلاص شدن از آن بسیار سخت است و این همان چیزی است که پلاکت دندانی نامیده می‌شود.

این باکتری‌ها از طریق استفاده از مواد قندی ارتزاق می‌کنند؛ بنابراین هر چه بیشتر قند استفاده شود فعالیت این باکتری‌ها بیشتر می‌شود.

در حالی که روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند پوسیدگی دندان را متوقف کند اما اغلب دارای مشکلاتی هستند. به‌عنوان مثال، فلوراید دی‌آمین‌نقره موجب سیاه شدن دندان می‌شود و در نتیجه باید به مقادیر خیلی کم به کار گرفته شود. برخی داروها نیز موجب از بین رفتن باکتری‌های دهان و دندان می‌شوند اما مقاومت دارویی در باکتری‌ها ایجاد می‌کنند.

روسل پزاونتو، از محققان این پروژه در دانشگاه ایلینویز می‌گوید: «ما می‌خواهیم احتمال ایجاد حفره در دندان را کم کنیم بدون این که تغییری در باکتری‌های موجود در دندان ایجاد کنیم که یکی از آن‌ها کشتن بی‌رویه‌ آن‌ها است. چرا که در دهان علاوه بر باکتری‌های بد، باکتری‌های خوب نیز وجود دارد.»

این گروه تحقیقاتی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن، باکتری‌ها به دندان نمی‌چسبند. در این پروژه از نانوذرات سریم استفاده شده است که می‌تواند رفتار کلسیم را در دندان تقلید کند. این فناوری به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است و محققان این پروژه امیدوارند که در آینده در این فناوری از ترکیب فلوراید استفاده کرده و روی دندان‌ها قرار داده شود تا از پوسیدگی محافظت کند. از آنجایی که بیشتر محصولات سریم سفید یا شفاف است، بنابراین به نظر می‌رسد که مشکل درمان با مواد نقره را نداشته باشد.