فرمولاسیون نانو برای اثربخشی بیشتر دگزامتازون در جراحی‌های چشم

فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات به‌منظور بهبود اثربخشی داروی دگزامتازون ارائه شده است که هم ماندگاری بیشتری در محیط چشم دارد و هم به مدد استفاده از فرمولاسیون نانویی غلظت دارو ۱۵ برابر شده‌ است.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که فرمولاسیون جدید نانویی دگزامتازون می‌تواند اثربخش‌تر و ایمن‌تر از روش‌های رایج برای بیماران به‌کار گرفته شود. فاز دوم کارآزمایی بالینی روی این فرمولاسیون انجام شده که نشان می‌دهد استفاده از یک یا دوبار از این دارو قادر است التهاب‌های بعد از جراحی آب مروارید را بهبود دهد.

این فرمولاسیون حاوی ۱٫۵ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر سیکلودکسترین دگزامتازون به‌صورت سوسپانسیون چشمی است که فاقد نگهدارنده بوده و به‌صورت فرمولاسیون نانوذره‌ای به‌کار گرفته می‌شود.

دکتر دوننفیلد در گزارش خود که حاصل مطالعه روی این فناوری است نتایج نهایی را ارائه کرده است. او به‌صورت تصادفی ۱۵۳ بیمار را انتخاب کرده و به مدت ۱۴ روز این دارو روی آن‌ها موردآزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که بعد از ۱۵ روز از منظر درد و وجود مشکلات در سلول‌های چشمی عملکرد این دارو مثبت بوده است.

دوننفیلد می‌گوید: «التهاب و درد از عواقب موردانتظار جراحی چشم است. اگر چه استروئیدهای موضعی موجود در بازار برای از بین بردن عوارض جراحی مناسب است اما برای اثربخشی این داروها باید روزانه چند بار استفاده شوند که کاری دردناک است.»

وی استاد بالینی چشم پزشکی بوده و در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک فعالیت دارد. دوننفیلد شریک و موسس شرکت مشاوران چشم‌پزشکی لانگ‌آیلند و کانتیکت در شهر نیویورک است.

دوننفیلد می‌افزاید: «با استفاده از یک فرمول جدید و اختصاصی مبتنی بر نانوذرات، ما از دگزامتازون برای اثرات ضدالتهابی قوی استفاده کردیم که تنها با یک‌بار استفاده در روز می‌تواند التهاب را کم کند.»

دوننفیلد خاطرنشان کرد که غلظت دگزامتازون در این دارو ۱۵ برابر بیشتر از غلظت سوسپانسیون‌های موجود در بازار است. همچنین این دارو به‌گونه‌ای فرموله شده که زمان بیشتری را در چشم ماندگار است، در داروهای معمولی تنها چند دقیقه دگزامتازون در چشم می‌ماند اما در این فرمولاسیون تا چند ساعت دارو در چشم وجود خواهد داشت.