رنگ نانویی ضدباکتری؛ دوست‌دار محیط‌زیست

شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) با استفاده از نانوسلولز و مواد معدنی اقدام به تولید رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضدباکتری کرده است که استحکام بالایی داشته و در عین حال زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

در طول چند دهه گذشته انسان و فعالیت‌های انسانی موجب آسیب‌های جدی به طبیعت شده است، یکی از این مشکلات، آلودگی پلاستیک و مشکل میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس بوده که به‌شدت در حال افزایش و تخریب طبیعت است. گزارش‌های متعددی به چاپ رسیده که نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها در حال حاضر در بدن انسان نیز تجمع یافته‌اند. علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود که زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها در سال ۲۰۵۰ از تعداد ماهی‌ها فراتر رود. بنابراین بازیافت پلاستیک، کاهش مصرف پلاستیک و استفاده و توسعه پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر، به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و طرح‌هایی در این زمینه انجام شده است.

امسال به‌دلیل گسترش بیماری کووید-۱۹، تولید و مصرف ماسک، گان پزشکی، روپوش پزشکی، شیلد صورت، دستکش و… به مقدار زیادی افزایش ‌یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ماسک‌ها در اقیانوس به‌عنوان آلودگی پلاستیکی دیده شده‌ است، زیرا این محصولات از پلاستیک مبتنی بر نفت ساخته شده‌اند. از این منظر، جایگزین کردن این مواد با رزین زیست‌تخریب‌پذیر بر پایه زیست‌توده، ایده‌آل است. علاوه بر این انتظار می‌رود به‌علت گسترش کووید-۱۹، تولید و مصرف رنگ، مواد پوشش‌دهنده با خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی افزایش یابد. ناگفته نماند که مواد اولیه این رنگ‌ها و مواد پوشش‌دهنده ضدباکتری و ضدویروسی نیز از نفت ساخته شده است. بنابراین ایده‌آل است این مواد اولیه با مواد زیست توده طبیعی جایگزین شوند.

در این زمینه، دکتر ریوحی موری در شرکت گرین ساینس الاینس (Green Science Alliance) رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضدباکتری و ضدویروسی مبتنی بر رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی تولید کرده است. آن‌ها در حال توسعه انواع مختلفی از محصولات رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی و محصولات بر پایه نانوسلولز هستند و این بار دکتر ریوحی موری از این دانش در ترکیب با مواد معدنی ضدباکتری استفاده کرده است. او به‌دلیل استحکام و اثر ضدباکتری قوی مواد معدنی، این مواد را انتخاب کرده است. آن‌ها اثر ضدباکتری را با E-Coli در یک موسسه تحقیقاتی موردآزمایش قرار دادند که اثر ضدباکتری محصولات ساخته شده را تأیید کرد. از آنجا که مواد معدنی نه‌تنها اثر ضدباکتری بلکه اثر ضدویروسی نیز دارند، انتظار می‌رود محصولات تولیدشده دارای اثر ضدویروسی نیز باشند. در حال حاضر انواع مختلفی از رنگ‌های ضدباکتری در بازار موجود است.

با این حال، مقادیر زیادی رنگ و مواد پوشش‌دهنده با خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی مبتنی بر رزین و حلال زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی در بازار موجود نیست. به‌طوری‌که این مفهوم به‌صورت ترکیبی از مواد رزین زیست‌تخریب‌پذیر مبتنی بر زیست توده طبیعی و موادی با خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی، کاملاً جدید و نوآورانه است. از آنجاکه گفته می‌شود ماده‌ای که با مواد زیست توده طبیعی ترکیب شود، دارای خاصیت ضدویروسی است، آن‌ها حدس می‌زنند محصولات تازه توسعه‌یافته‌شان باید دارای اثر ضدویروسی نیز باشد. آزمایش‌های دقیق باید به‌زودی برای تأیید این فرضیه انجام شود.

شرکت گرین ساینس الاینس، به بهبود استحکام، سختی و ویسکوزیته این محصولات تازه ساخته شده ادامه خواهد داد. هدف این شرکت توسعه سریع تجارت رنگ و مواد پوشش‌دهنده با اثر ضدباکتری و ضدویروسی مبتنی بر رزین زیست‌تخریب‌پذیر زیست توده طبیعی است.