صادرات رادیاتورهای ایرانی به عراق، آذربایجان و افغانستان

گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور موفق به صادرات رادیاتور به کشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان شده است. به‌دلیل کارایی بالای این رادیاتورها در انتقال انرژی و به حداقل رساندن اتلاف انرژی، این محصولات در کشورهای همسایه جذابیت زیادی پیدا کرده است.

گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور از نانو پوشش زیرکونیومی برای تولید رایاتورهای خود استفاده می‌کند. محمدرضا مهرابی، مدیر کنترل کیفی و مهندسی شرکت تاش می‌گوید: «به‌دلیل استفاده از این نانوپوشش امکان استفاده از رنگ‌های لایه نازک روی رادیاتورها فراهم می‌شود و از این‌رو انتقال حرارتی در رادیاتورهای گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور با کارایی بالا صورت می‌گیرد. این موضوع برای کشورهایی که قیمت انرژی در آن‌ها بالا است اهمیت بسیار زیادی دارد. در افغانستان که از ذغال‌سنگ برای تولید انرژی استفاده می‌شود و موضوع کاهش مصرف انرژی خیلی حیاتی است، این رادیاتورها بازار بسیار خوبی پیدا کرده است. همچنین گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور صادرات به کشور آذربایجان  را نیز از آذر ماه سال گذشته آغاز کرده است.

وی می‌افزاید: «از این رادیاتورها در یکی از شهرک‌های تازه تاسیس در اربیل عراق نیز استفاده شده است. گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور در مناقصه مربوط به پروژه این شهرک سازی شرکت کرده و در حالی رقبایی از کشورهای مختلف نظیر ترکیه در این مناقصه حضور داشتند، تاش رادیاتور برنده این پروژه شد.»

مهندس مهرابی می‌افزاید: « در حال حاضر روزانه ۲۵۰۰ متر رادیاتور تولید می‌کنیم که نسبت به سال گذشته افزایش ظرفیت داده‌ایم. از آذر ماه سال گذشته نیز نرخ فروش شرکت افزایش پیدا کرده و این رادیاتورها از اقبال بیشتری در بازار برخوردار شده‌ است.»

لازم به ذکر است تا سال ۱۳۹۷ از پوشش‌های یک شرکت آلمانی در تولید رادیاتورها استفاده می شد اما به‌دلیل ناکارامدی این پوشش‌ها برای شرایط اقلیمی ایران، گروه تولیدی صنعتی تاش رادیاتور  با  همکاری شرکت شیلر فرآیند پارس اقدام به رفع این مشکل کرد و نانوپوشش زیرکونیومی توسعه یافته در شیلر فرآیند در خط تولید تاش رادیاتور به کار گرفته شد.

این پوشش ضخامت کمتری نسبت به رقیب آلمانی خود دارد و به همین دلیل انتقال حرارات در رادیاتور با کارایی بالاتری انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده در رادیاتورها در پایه اپوکسی بوده که خود نوعی عایق به‌شمار می‌رود. بنابراین کاهش ضخامت رنگ و زیرلایه می‌تواند به افزایش ضریب انتقال حرارت کمک کند و کارایی رادیاتور را افزایش دهد. در حال حاضر تاش رادیاتور از تین کوت (thin coat) برای پوشش‌دهی سطح رادیاتورها استفاده می‌کند.

پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم تولید داخل، رادیاتورهای تولید شده توسط شرکت تاش از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد که یک دستاورد بزرگ در حوزه‌ی ساخت رادیاتور است.