حمایتی دیگر برای توسعه واکسن نانویی ضدکرونا

در میان گزینه‌هایی که برای تولید واکسن ضدکرونا در دست توسعه است، یک واکسن دیگر که توسط شرکت اس‌کی بایوساینس طراحی شده ‌است بودجه ویژه‌ای دریافت کرده تا بتواند کارآزمایی‌های بالینی را پشت سر بگذارد.

اس‌کی بایوساینس (SK Bioscience) از بودجه حمایتی CEPI برای انجام آزمایش‌های بالینی فاز ۱ و ۲ برای واکسن کووید ۱۹ خود استفاده می‌کند.

مسئولان این شرکت اعلام کردند: «Wave2 پروژه‌ای است که توسط CEPI با یارانه بنیاد بیل و ملیندا گیتس (BMGF) برای حمایت از توسعه واکسن ضدکرونا پشتیبانی می‌شود. این پروژه با هدف ارائه گزینه‌های مختلف واکسن انجام می‌شود که بتواند به تقاضای جهانی در بخش توسعه واکسن پاسخ دهد.»

براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، GBP510 اولین واکسن در حال توسعه است که از زمان آغاز به کار پروژه Wave2 توسط CEPI بودجه دریافت کرده و برای انجام کارآزمایی بالینی فاز ۱ و ۲ ده میلیون دلار به‌منظور انجام تحقیق و توسعه از CEPI دریافت کرده است.

این شرکت اعلام نمود: «درصورت تجاری‌سازی، واکسن‌های این شرکت از طریق مرکز کوواکس با مشارکت بیش از ۱۸۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی مختلف مانند CEPI، GAVI و سازمان بهداشت جهانی در سراسر جهان تهیه خواهد شد.»

GBP510 واکسن ضدکرونای در حال توسعه توسط اس‌کی بایوساینس است که با همکاری دانشگاه واشنگتن در ماه مه با کمک مالی ،BMGF فرآیند توسعه آن آغاز شده‌است.

این واکسن به‌عنوان یک آنتی‌ژن با ساختاری مشخص می‌شود که می‌تواند اثر ایمنی را به حداکثر برساند. پروتئین متصل به گیرنده، که هسته اصلی این واکسن است باعث ایجاد ایمنی در برابر ویروس می‌شود، از فناوری ترکیب ژن SK و فناوری طراحی نانوذرات خودآرای دانشگاه واشنگتن بهره‌مند است.

اس‌کی بایوساینس اثر محافظتی این واکسن را در جلوگیری از تکثیر آنتی‌بادی‌های خنثی کننده و ویروس‌ از طریق آزمایشات بالینی واکسن در جوندگان و پستانداران را تأیید کرده است.

با پشتیبانی چنین داده‌هایی، این شرکت یک درخواست تحقیقاتی جدید دارویی (IND) برای واکسن را به وزارت بهداشت غذا و دارو ارسال کرد تا در این سال وارد آزمایش‌های بالینی شود.

ریچارد هچت، مدیرعامل CEPI می‌گوید: «ما خوشحالیم که برای توسعه GBP510 با اس‌کی بایوساینس همکاری می‌کنیم.»

وی افزود: «واکسن، محصول سرمایه‌گذاری پروژه Wave2 است و ما معتقدیم که این واکسن گزینه‌ای خوب برای غلبه بر ویروس کرونا خواهد بود.»

به گفته اهن جاییونگ، مدیرعامل اس‌کی بایوساینس، این شرکت با استفاده از پلتفرم متمایز توسعه واکسن، در حال کشف چندین گزینه برای توسعه واکسن ضدکرونا است.