یازدهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو روز دوشنبه ۱ دی ماه ساعت ۱۵ به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام باشگاه نانو برگزار شد و از طرح‌های برتر جشنواره در بخش‌های مختلف به‌‌صورت مجازی تقدیر شد.

دکتر عماد احمدوند، رئیس گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو در این مراسم اهداف جشنواره دانش‌آموزی نانو را توضیح داده و گفت: «فلسفه جشنواره افزایش سواد تئوری دانش‌آموزان و علاوه‌بر آن به رقابت گذاشتن مهارت و کار عملی آن‌ها در حوزه فناوری نانو بوده و مهم‌تر از کسب رتبه، دانش‌آموزان باید روش انجام یک کار پژوهشی یا تولید محصول را یاد بگیرند».

دکتر مرضیه شیرازی دبیر علمی جشنواره ضمن توضیح روند اجرایی جشنواره در شرایط شیوع ویروس کرونا در رابطه با نحوه داوری و انتخاب طرح‌های برتر توضیح داد. همچنین وی شاخص‌های ارزیابی اساتید راهنمای برتر را اعلام کرد.

در ادامه مجری برنامه با مهیار بزرگمهر و شروین دانش که نویسندگان طرح برتر جشنواره با عنوان «طراحی و تولید دستگاه سنتز سبز نانوذرات به روش کرایوژنیک» بودند به‌صورت حضوری مصاحبه کرد. درباره نحوه آشنایی با جشنواره نانو و دلیل انتخاب موضوع طرح خود صحبت کردند.

همچنین با صاحبان طرح‌های «تهیه آفت کش گیاهی بر پایه فناوری نانو» و «دستگاه جداکننده نانوذرات مغناطیسی از محیط مایع» نیز تماس تلفنی برقرار شد و آن‌ها درباره طرح خود و کاربردهای آن توضیحاتی دادند.

گفتنی است، طرح‌های ارسالی به دبیرخانه در بخش‌های کارسازه، مقاله علمی و پژوهشی، گزارش علمی، ایده‌پردازی، محصول نرم‌افزاری آموزشی، بازی و سرگرمی دیجیتال و آثار هنری شامل داستان‌نویسی، عکاسی و نقاشی پس از داوری و مصاحبه‌های آنلاین ارزیابی و امتیازدهی شده و طرح‌های برتر در اختتامیه تقدیر شدند که عناوین طرح‏ها و رتبه‏ های برتر در این جدول قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است، جوایز و هدایای تیم‏های برتر در اولین فرصت برای دانش‌آموزان، اساتید راهنما و نهادهای برتر از طریق پست ارسال خواهد شد.

یازدهمین جشنواره دانش‌آموزی نانو در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت مجازی برگزار شد و مرحله نهایی آن نیز در قالب نمایشگاه مجازی و هم‌زمان با هفته پژوهش در سایت باشگاه نانو به آدرس https://nanoclub.ir برگزار گردید. فیلم ارایه طرح‌ها و آثار منتخب از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذرماه به‌صورت مجازی در سایت باشگاه نانو به نمایش درآمد و بازدیدکنندگان به طرح‌های مورد نظر خود رای دادند. در نهایت، طرح برتر از نگاه بازدیدکنندگان با موضوع «کمپلکس نانومقیاس اثر بخش در درمان زخم بر پایه ترکیب گیاهی» از بخش مقاله علمی و پژوهشی با ۶۴۸۰ رای انتخاب شد.