گامی در مسیر بهبود ابرخازن‌ها با فناوری ‌نانو

پژوهشگران با طراحی نوعی ماده هیبریدی نانویی و استفاده از آن در ابرخازن‌ها موفق به بهبود علمکرد ابرخازن‌ها شدند.

تیم تحقیقاتی رولان فیشر، استاد شیمی معدنی و آلی در دانشگاه صنعتی مونیخ، یک ابرخازن فوق‌العاده کارآمد ایجاد کرده است. اساس این ابزار ذخیره انرژی، یک ماده هیبریدی گرافنی، قدرتمند و همچنین پایدار است که دارای داده‌های عملکردی مشابه باتری‌های فعلی است.

برخلاف باتری‌ها، ابرخازن‌ها می‌توانند به سرعت مقدار قابل توجهی انرژی را ذخیره کرده و با همان سرعت انرژی را رهاسازی کنند. به‌عنوان مثال، قطار هنگام ورود به ایستگاه ترمز می‌کند، ابرخازن‌های موجود در قطار انرژی را ذخیره می‌کنند و هنگامی که قطار هنگام حرکت به انرژی زیادی نیاز دارد، آن را دوباره تحویل می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی یک ماده هیبریدی از جنس گرافن تولید کرده است. این ماده به‌عنوان الکترود مثبت در دستگاه ذخیره انرژی استفاده می‌شود. محققان در این پروژه، این ماده هیبریدی را با یک الکترود منفی بر پایه تیتانیم و کربن ترکیب کردند.

این دستگاه ذخیره‌سازی انرژی جدید نه تنها به چگالی انرژی تا ۷۳ وات ساعت بر کیلوگرم دست پیدا می‌کند، که تقریباً معادل چگالی انرژی یک باتری هیدرید فلز نیکل است، بلکه عملکرد آن بسیار بهتر از خازن‌های دیگر با تراکم توان ۱۶ کیلووات/کیلوگرم خواهد بود.

فیشر می‌گوید: «تیم ما همچنین با متخصصان الکتروشیمی و تحقیقات باتری در بارسلونا و همچنین کارشناسان حوزه گرافن از جمهوری چک ارتباط برقرار کرده است. علاوه‌بر این، ما شرکایی از آمریکا و استرالیا داریم. این همکاری بین‌المللی شگفت‌انگیز نویدبخش تحولاتی در آینده است.»