هم‌افزایی اینترنت اشیا و فناوری ‌نانو در حال انجام است

در حال حاضر با هم‌افزایی فناوری ‌نانو و اینترنت اشیا کاربردهای جالب توجهی در حال ظهور است، هر چند که مشکلاتی نیز در این میان ظاهر می‌شود که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

انقلاب فناوری مفاهیم هیجان‌انگیز و نوآوری‌ های مهمی را ارائه داده است. از آنجایی که بیشتر فناوری‌ها وارد مرحله بلوغ خود شده‌اند، پیشرفت و تأثیرگذاری آن‌ها به تعامل و هم‌افزایی آن‌ها با سایر فناوری‌ها بستگی دارد.

یکی از مصادیق این هم‌افزایی، همگرایی فناوری ‌نانو و اینترنت اشیا است. این یکپارچه‌سازی فناوری ‌نانو و اینترنت اشیا (IoT) است که در آن نانوماشین‌های مختلف از طریق شبکه‌های ارتباطی اینترنتی به هم متصل می‌شوند.

تأثیر فناوری ‌نانو در اینترنت اشیا:

فناوری ‌نانو راه حل‌های هوشمندانه‌ای را در زمینه‌های مختلف از جمله زیست پزشکی، زمینه‌های صنعتی یا کالاهای مصرفی ارائه می‌دهد. فناوری ‌نانو را می‌توان با اینترنت اشیا تلفیق کرد و یک شبکه فیزیکی متشکل از نانوساختارها را تشکیل داد که تبادل داده را از طریق اجزای مختلفی که با یکدیگر در سطح نانو ارتباط برقرار می‌کنند، تسهیل می‌کند. همگرایی این دو، به نام اینترنت اشیا نانو خوانده می‌شود.

فناوری ‌نانو به‌عنوان یک حوزه فناوری که به‌سرعت در حال ظهور است، نه‌تنها شرکت‌ها بلکه دولت‌ها را به‌طور فزاینده‌ای به خود جلب می‌کند.

فناوری‌ نانو بسیاری از مشکلات را می‌تواند حل کند؛ برای مثال، حسگرهای نانو می‌توانند به محیط‌زیست کمک کند، که فراتر از تحقیقات پزشکی و خودرویی است. آن‌ها می‌توانند تغییرات اندک در فشار، دما یا ترکیب شیمیایی را تشخیص دهند و امکان جمع‌‌آوری اطلاعات دقیق‌تر و اندازه‌گیری موثر موارد را فراهم کنند.

یک نانوماشین را تصور کنید. این نانوماشین می‌تواند از طریق اینترنت اشیا با اطراف ارتباط داشته باشد چیزی که در حالت عادی شاید امکان‌پذیر نباشد.

تلفیق فناوری ‌نانو و اینترنت اشیا انقلابی در کاربردهای فعلی اینترنت ایجاد می‌کند و آن‌ها را کاربردی‌تر، قوی‌تر و کوچک‌تر می‌کند.

در بخش بهداشت و درمان، با استفاده از IoNT، هم متخصصان پزشکی و هم بیماران به داده‌های مهم مراقبت‌های بهداشتی در زمان واقعی دسترسی خواهند داشت. از IoNT می‌توان برای ایجاد شبکه حسگرها در بدن استفاده کرد که می‌تواند سلامت و فعالیت زیستی بیماران را کنترل کند.

در بخش خانه‌های هوشمند، استفاده از IoNT می‌تواند خانه‌ها را هوشمندتر کند. اینترنت اشیا در حال حاضر در خانه‌های هوشمند برای کنترل دستگاه‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود. IoNT این راه حل جالب خانه هوشمند را بیشتر گسترش می‌دهد زیرا نانوحسگرها می‌توانند درجه حرارت‌های خاص را در یک اتاق شناسایی و حفظ کنند، هوای مضر و گازها را شناسایی کرده و همه موارد را کنترل کنند.

در بخش غذا و کشاورزی، IoNT در فرآوری مواد غذایی و کشاورزی راه یافته است. با ردیابی داده‌ها در مورد محصولات و خاک می‌تواند به کشاورزی دقیق کمک کند. استفاده از این فناوری در زمینه تغذیه منجر به طراحی و توسعه غذای جدید با حلالیت بهتر و پایداری حرارتی خواهد شد.

گرچه همگرایی فناوری ‌نانو و اینترنت اشیا احتمالاً امکانات بسیار مهیج‌تری را برای هر جنبه از زندگی انسان فراهم می‌کند، اما هرگز نباید خطرات امنیتی آن را نادیده گرفت. هنوز تحقیقات بیشتری برای ارائه قابلیت‌های امیدوارکننده لازم است.