بازداشت متخصص فناوری ‌نانو در MIT به اتهام ارتباط با چینی‌ها

کارشناس فناوری‌ نانو موسسه فناوری ماساچوست (MIT) متهم به پنهان کردن قراردادها و دریافتی‌های مالی از موسسه‌های چینی است.

به تازگی یکی از اساتید موسسه فناوری ماساچوست، متخصص در فناوری‌ نانو در بخش انرژی، دستگیر شد. اتهام وی پنهان کردن قراردادها و کمک‌های مالی اعطا شده توسط دانشگاه‌‌ها و آژانس‌های چین از دولت فدرال و موسسه فناوری ماساچوست بود.

دفتر دادستانی آمریکا گزارش داد که گانگ چن، استاد مهندسی برق و مدیر آزمایشگاه‌های مهندسی میکرو و نانومهندسی پاپالاردو موسسه فناوری ماساچوست و مرکز تبدیل انرژی حرارتی خورشیدی و حالت جامد، متهم به پنهان‌کاری در ارتباط با چینی‌ها، عدم ارائه گزارش حساب بانک خارجی و اظهارنظر نادرست در اظهارنامه مالیاتی شده ‌است که مجازات‌های تجمعی آن‌ها ممکن است برای وی بیش از ۲۰ سال زندان داشته باشد.

اسناد دادگاه فدرال هیچ‌گونه ادعای امنیت ملی را مطرح نمی‌کند، بلکه ادعا می‌کند که چن از الزامات فدرال برای افشای منافع مالی و کارهای تحقیقاتی که ممکن است باعث تضاد منافع شود تخطی کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ تاکنون گرنت‌های تحقیقاتی به ارزش ۱۹ میلیون دلار در آمریکا دریافت کرده است که دریافت حمایت مالی پنهانی از چینی‌ها موجب این تضاد منافع شده‌ است.

پرونده چن تا حدی شبیه به پرونده چارلز لیبر، استاد هاروارد است که به‌دلیل عدم افشای درآمد خود از دانشگاه چین در حین درخواست کمک مالی فدرال متهم شد.

طبق دفتر دادستان ایالات متحده در بوستون از سال ۲۰۱۲، ادعا می‌شود که چن با ارائه مشاوره‌های تخصصی به‌طور مستقیم به مقامات دولتی چین و غالباً در ازای دریافت مبالغی، ملاقات‌های مختلفی با مسئولان دولتی چین داشته است. ادعا می‌شود که چن از سال ۲۰۱۳ تقریباً ۲۹ میلیون دلار بودجه از جمله ۱۹ میلیون دلار از دانشگاه علم و صنعت جنوب چین (SUSTech) دریافت کرده است.

در اظهارنامه‌ای که برای وی تهیه شده آمده است که چن در سال ۲۰۱۷ برای جذب محقق در دو شهر چین فعالیت‌هایی انجام داده و نقش وی به‌عنوان مشاور نیز ذکر شده ‌است که برای آن تا ۳۵۰ هزار دلار دریافتی داشته و هیچ یک را در فرم‌های افشای مالی ثبت در آژانس‌های فدرال آمریکا یا MIT ثبت نکرده است.