عرضه ماسک‌های نانویی ضدویروس با قابلیت تنفس بهتر

ماسک صورتی به بازار عرضه شده ‌است که در آن از فناوری گرافن برای جلوگیری از ویروس‌ها استفاده می‌شود. این ماسک‌ها تست‌های استاندارد را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند.

به تازگی ماسک صورت جدید گرافنی به بازار عرضه شده ‌است که می‌تواند ۹۸ درصد از ذرات تنفسی را فیلتر کند؛ این ماسک نسبت به ماسک‌های N95 (که ۹۵ درصد درجه‌بندی می‌شوند) کارایی بالاتری دارند.

این ماسک گرافنی که به مدیسوو گرافن (Medicevo Graphene) شهرت دارد از شبکه گرافنی برخوردار است که یک شبکه الکترواستاتیک برای جذب ذرات است.

گرافن از یک لایه نازک کربنی تشکیل شده‌است که به‌صورت اتم‌های منفرد لایه‌بندی شده‌است. این ماده ۱۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد بوده و رسانای جریال الکتریکی است. گرافن همچنین شفاف و انعطاف‌پذیر است. این امر به ایجاد لایه‌های محافظ تنفسی در پارچه‌ها کمک می‌کند.

گرافن از نظر مهار ویروس‌ها خاصیت ضدویروسی دارد. گزارشی در سال ۲۰۲۰ منتشر شد که نشان می‌دهد این ماده منطقه تماس زیادی برای جذب ویروس‌ها فراهم می‌کند و می‌تواند باعث مهار ویروس‌ها در اثر تماس شود. نانومواد مبتنی بر کربن در جذب و مهار ویروس بسیار کارآمد به نظر می‌رسند.

از نظر کارایی فیلتر، ماسک‌ها با استفاده از استانداردهای انجمن آزمایش و مواد آمریکا (ASTM) برای ماسک‌های صورت پزشکی – ASTM F2299 (ASTM F2100) بررسی شده‌اند. این ماسک‌ها تست اشتعال را پشت سر گذاشتند و برای فشار تنفس دیفرانسیل امتیاز ۴٫۲ از ۵ را کسب کردند. با حذف ذرات براساس اندازه، این ماسک‌ها ۹۸ درصد کارایی فیلتر باکتری (برای ذرات ۰٫۳ میکرومتر) و ۹۶ درصد بازده فیلتراسیون ذرات را به‌دست آوردند. علاوه‌بر این، این ماسک‌ها از نظر مقاومت در برابر مایعات، ملزومات سطح دو را برآورده کرده‌اند.

این ماسک‌ها همچنین با استاندارد EN149: 2001 اتحادیه اروپا مطابقت دارند و به طبقه‌بندی سطح ۲ فیلتر FFP رسیده‌اند.

از نظر راحتی، این ماسک‌ها دارای طراحی نوآورانه بوده و دارای بالشتک هستند؛ بنابراین، هنگام پوشاندن بینی و دهان در کاربر احساس راحتی ایجاد می‌کنند. این نشان‌دهنده آن است که این ماسک‌ها با توجه به خصوصیات سه بعدی شخصی طراحی شده‌اند.

فناوری استفاده شده در این ماسک، آن را به یکی از موثرترین وسایل محافظت شخصی (PPE) موجود در بازار تبدیل کرده است.

این ماسک ها با قیمت ۳۹٫۹۵ دلار برای پنج ماسک به فروش می‌رسند.