تقویت نیروی انسانی برای توسعه شیشه‌های خودترمیم‌شونده با نانو

شرکت سی‌ باند سیستمز (C-Bond Systems) برای شروع یک پروژه توسعه راهبردی فناورانه به نام «شیشه خود ترمیم‌شونده» برای بخش خودرو، از یکی از متخصصان شیمی و فناوری ‌نانو مشهور در جهان استفاده می‌کند.

سی ‌باند سیستمز که یک شرکت توسعه‌دهنده رهیافت‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو است، اعلام کرد که شیمی‌دان مشهور جهان، پروفسور اندرو آر بارون، که متخصص فناوری ‌نانو نیز بوده را برای شروع یک پروژه توسعه راهبردی و پیشگامانه به‌کار گرفته است. هدف از این توسعه، ایجاد یک محلول شیمیایی نانومایع است که پریدگی‌ها و ترک‌های شیشه را ترمیم کرده و با این کار از میزان تعویض شیشه کاسته و فرآیند ترمیم شیشه‌های آسیب‌دیده را تسهیل می‌کند.

سی‌ باند سیستمز و پروفسور اندرو آر بارون، بنیانگذار موسسه ایمنی انرژی (ESRI) در دانشگاه سوانزی در انگلستان، در حال توسعه یک مایع جدید هستند که می‌تواند روی شیشه جلو اتومبیل ریخته شود تا به شکاف‌های نانومقیاس شیشه نفوذ کند. این مایع با قرار گرفتن در شکاف‌ها و درزها و پس از اعمال گرما سایت‌های فعال ایجاد می‌کند؛ بنابراین، شیشه را اصلاح می‌کند در نتیجه دیگر نیاز به پر کردن درزها با رزین نیست. در حال حاضر برای تعمیر شیشه‌ها از رزین استفاده می‌شود.

یک مشکل عمده در ترمیم رزین این است که متکی به اتصال بین رزین و شیشه و مقاومت رزین است. اتصال یک رزین معمولی به شیشه نیاز به یک سطح کاملا تمیز دارد که اطمینان از آن دشوار است. بنابراین، خرابی بعدی به‌طور معمول در رابط شیشه و رزین محتمل خواهد بود. هدف از این مایع جدید آن است که بتواند پریدگی‌ها و ترک‌های قابل مشاهده در شیشه را بهبود بخشد.

اسکات آر. سیلورمن، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سی باند اظهار داشت: «ما برخی از بهترین دانشمندان جهان را داریم که روی این پروژه کار می‌کنند و انتظار داریم که در باقی سال، نقاط عطف معناداری از جمله ثبت اختراع به‌دست آید. اگرچه ما همچنان تلاش‌های چشمگیری را در زمینه تجاری‌سازی محصولات خود متمرکز می‌کنیم و از این محصولات نیز درآمدزایی می‌کنیم، اما همچنان متعهد هستیم که دامنه محصولات خود را گسترش دهیم.»

پروفسور بارون بنیانگذار و مدیر موسسه تحقیقات ایمنی انرژی (ESRI) در دانشگاه سوانزی انگلستان و کرسی انرژی و محیط‌زیست با کربن کم Sêr Cymru را نیز در اختیار دارد. پروفسور بارون که در کالج امپریال (لندن) تحصیل کرده است پست‌هایی در دانشگاه رایس، دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه هاروارد داشته است. وی نویسنده بیش از ۵۰۰ مقاله بوده، ۵۰ اختراع ثبت شده و ۸ کتاب دارد و دریافت کننده جوایز متعددی از جمله جایزه بین‌المللی ستاره آسیا، جایزه تحقیقات دانشمند ارشد هومبولد و اولین جایزه نورمن هاکرمن بنیاد ولچ است.

طبق گزارش IbisWorld، بازار سالانه خدمات تعویض شیشه خودرو در آمریکا در سال ۲۰۱۶ از ۵ میلیارد دلار فراتر رفته است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ از ۸ میلیارد دلار بگذرد. سالانه تقریباً ۱۵ میلیون شیشه جلو اتومبیل تعویض می‌شود.