بریتیش پترولیوم به شبکه کوانتومی IBM پیوست

شرکت IBM اعلام کرد که بریتیش پترولیوم برای پیشبرد استفاده از محاسبات کوانتومی در صنعت انرژی به شبکه IBM Quantum پیوسته است.

با پیوستن به IBM Quantum Network ™ به‌عنوان یک شریک صنعت، بریتیش پترولیوم به تخصص و نرم‌افزار کوانتومی IBM دسترسی داشته و همچنین می‌تواند از طریق فضای ابری به پیشرفته‌ترین کامپیوترهای کوانتومی دسترسی داشته باشد. این شامل دسترسی به یک رایانه برتر کوانتومی ۶۵ کیوبیتی است، که بزرگترین سیستم کوانتومی موجود در جهان لقب گرفته است. این کامپیوتر یک نقطه عطف مهم در نقشه راه IBM Quantum بوده که قرار است یک سیستم ۱۰۰۰ کیوبیتی تا پایان سال ۲۰۲۳ ایجاد شود.

قرار است بریتیش پترولیوم با شرکت IBM کار کند تا با استفاده از محاسبات کوانتومی چالش‌های تجاری و مهندسی را حل کنند و همچنین با استفاده از این سامانه‌های کوانتومی کاربردهای بالقوه برای بهره‌وری رانندگی و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن ارائه دهند.

موراگ واتسون، رئیس علوم و مهندسی دیجیتال بریتیش پترولیوم می‌گوید: «آرزوی بریتیش پترولیوم این است که تا سال ۲۰۵۰ یا زودتر به یک شرکت با انتشار دی‌اکسیدکربن صفر تبدیل شود و به جهانیان نیز کمک کند تا به این مرحله برسند. قابلیت‌های محاسباتی نسل بعدی مانند محاسبات کوانتومی در حل چالش‌های علمی و مهندسی که با آن روبرو خواهیم شد کمک می‌کند و ما را قادر می‌سازد تا محصولات جدید با کمترین انتشار گاز دی‌اکسید طراحی کنیم.»

محاسبات کوانتومی قابل استفاده در حوزه‌هایی نظیر مدل‌سازی شیمی و طراحی انواع رس در دیواره‌های هیدروکربنی است که یک عامل حیاتی در تولید هیدروکربن‌های کارآمد است. تجزیه و تحلیل و مدیریت دینامیک سیال در مزارع بادی، بهینه‌سازی بازرسی تاسیسات رباتیک مستقل و کمک به ایجاد فرصت‌هایی که هنوز برای تأمین انرژی پاک مورد نیاز است، از جمله کاربردهای این فناوری است.

در سال ۲۰۲۰، بریتیش پترولیوم رسیدن به هدف انتشار صفر را به‌عنوان راهبرد جدید خود اعلام کرد. هدف این شرکت در پایان این دهه، توسعه حدود ۵۰ گیگاوات ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر (افزایش ۲۰ برابری)، افزایش ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کم کربن تا رسیدن به حدود ۵ میلیارد دلار و کاهش چهل درصد تولید نفت و گاز است.

پیوستن به شبکه کوانتومی IBM توانایی بریتیش پترولیوم را در استفاده از پیشرفت‌ها و کاربردهای کوانتومی در هنگام ظهور افزایش می‌دهد و سپس بر چگونگی استفاده از این پیشرفت‌ها در صنعت و انتقال انرژی تأثیر می‌گذارد.

بریتیش پترولیوم به شبکه IBM Quantum Network، با بیش از ۱۳۰ عضو، پیوسته است، یک جامعه جهانی متشکل از ۵۰۰ شرکت Fortune، شرکت‌های تازه تاسیس، موسسات دانشگاهی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی که برای پیشبرد محاسبات کوانتومی و کشف کاربردهای عملی کار می‌کنند. اعضای این شبکه و IBM Quantum با هم در حال تحقیق و بررسی هستند که چگونه محاسبات کوانتومی به انواع صنایع و رشته‌ها از جمله امور مالی، انرژی، شیمی، علوم مواد، بهینه‌سازی و یادگیری ماشین و بسیاری دیگر کمک می‌کند.